چرخه حیات سالمون نروژی و زندگی آن

چرخه حیات سالمون نروژی یا ماهی آزاد اقیانوس اطلس پیچیده است این ماهی آنادرموس (رودکوچ) است. ماهی آتلانتیک سالمون در آبهای شور اقیانوس اطلس زندگی کرده و هنگام تخم ریزی به رودخانه مهاجرت می کند. نوزادن این ماهی تا مرحله جوانی را در رودخانه سپری می کنند. این ماهی در خطر انواع آلودگی ها، سد سازی ها و عوامل استرس زا قرار دارد. در چرخه حیات سالمون نروژی سلامتی این ماهی به شدت بستگی به سلامتی محیط زیست رودخانه ها دارد در صورت آلوده بودن رودخانه ها این ماهیان جمعیتش به شدت کاهش می یابد.
صید این ماهی به صورت آزاد ممنوع است و تمامی ماهیان سالمون نروژی درون بازار بصورت پرورشیبخصوص پرورش در قفس در دریا می باشند. این ماهی از گونه های در خظر انقراض به حساب می آید. تمامی تلاش ها بر این اساس است که این ماهی را در محیط زیست خود از طریق تکثیر مصنوعی بازسازی نمایند. دانشمندان از انواع تکنیک های نوآورانه برای حفاظت از ماهی آزاد آتلانتیک استفاده می کنند.

ظاهر ماهی سالمون نروژی

ماهی سالمون جوان در مرحله ای از زندگی که پار نامیده می شود و به رنگ قهوه ای و برنز با خطوط عمودی تیره و نقاط قرمز و سیاه است. این شکل ظاهری آنها را از شکار شکارچیان محافظت می کند. هنگامی که سالمون جوان آماده مهاجرت به اقیانوس است، ظاهر آنها تغییر می کند. خطوط عمودی در آنها ناپدید شده و ماهی به رنگ نقره ای در آمده و قسمت پشتی آن داری نقاط سیاه و سطح شکمی آن سفید رنگ است.
مولدین هنگام تخم ریزی درهنگام مهاجرت به رودخانه به رنگ نقره ای پر رنگ و پس از ورود به رودخانه به رنگ برنزی پر رنگ تبدیل می شوند. پس از تخم ریزی این ماهیان به رنگ تیره مایل به سیاه تبدیل می شوند و پس از بازگشت به دریا به رنگ نقره ای روشن خود باز می گردند.

رژیم غذایی و محل زندگی سالمون نروژی

رژیم غذایی این ماهی شامل حشرات، بی مهرگان، و پلانکتون ها می شود. سالمون نروژی در آبهای آمریکای شمالی، ایسلند، گرینلند، اروپا و روسیه یافت می شوند. ماهی آتلانتیک در رودخانه های ساحلی شمال شرقی آمریکای شمالی، ایسلند، اروپا و شمال غربی روسیه رشد می کند. بعد از تخم ریزی، آنها از طریق بخش های مختلف اقیانوس اطلس شمالی مهاجرت می کنند.

چرخه حیات سالمون نروژی و مراحل زندگی آن

چرخه حیات سالمون نروژی پیچیده است و بر رفتار، ظاهر و نیازهای زیستگاه این ماهی تأثیر می گذارد. مرحله جوانی این ماهی در رودخانه ۲ تا ۳ سال می باشد. و مرحله بلوغ در دریا ۱ تا ۲ سال می باشد . مولدینی که دو زمستان را در دریا گذرانده اند حدود ۷۵۰۰ تخم را می گذارند که ۱۵ تا ۳۵ درصد به مرحله انگشت قد می رسد.

چرخه حیات سالمون نروژی در آبزی پروری

آبزی پروری ماهیان آتلانتیک امکان تولید یک غذای سالم را فراهم آورده است. فن آوری تولید و پرورش این ماهی در محیط محصور این امکان را بوجود آورده که هم تولید مناسب و ارزشمند ایجاد گردد و هم تهدید ژنتیکی زیستی برای ماهیان وحشی دریا به حساب نیاد.
امروزه این ماهی به طور مصنوعی توسط انسان تکثیر و در محیط های محصور نگهداری می شود. میزان رشد سالمون نروژی پرورشی در دریا به مدت ۱۴ تا ۲۲ ماه است. قفس های پرورشی در دریا نصب می شود و عمق زیادی دارند. غذای این ماهی سرشار از آنتی اکسیدانو ویتامین های ضروری است. فصل بهار زمان شروع پرورش سالمون نروژی است. ماهی یکسال نگهداری شده در آب شیرین به قفس منتقل می شود و بعد از دو سال به وزن ۵ کیلو گرم می رسند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831