بهترین ماهی برای خوردن که فواید سلامتی و تندرستی آن برای بدن بیشتر است

ماهی سالمون

بهترین ماهی برای خوردن ماهیان روغنی شناخته شده اند. پرفایده ترین ماهی برای خوردن، ماهی روغنی با مزایای سلامتی بسیاری، ازجمله پایین آوردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، گردش خون، بهبود توانایی ذهنی و محافظت در برابر سرطان، زوال عقل و ورم مفاصل، افسردگی و استرس است.

ﺣﺪود۰٫۲۵ وزن ﺑﻌﻀﻲ از ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺎﻫﻴﺎن را ﭼﺮﺑﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ می‌دهد. روﻏﻦ ﺑﺪن ﻣﺎﻫﻲ ﻋﻤﺪﺗﺎً از تری گلیسیریدها ﻳﻌﻨﻲ ﮔﻠﻴﺴﺮول و اسید ﭼﺮب ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ از ﻓﺴﻔﻮﻟﻴﭙﻴﺪﻫﺎ و دیگر ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت است. روغن ماهی شامل دو اسید چرب ارزشمند (DHA) و(EPA) است. این دو اسید چرب ضامن سلامتی قلب و عروق است.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که دو بار در هفته از ماهی بخصوص ماهیان با چربی بالا در هر وعده به میزان صد گرم مصرف شود. علاقه به فواید سلامتی بهترین ماهی برای خوردن از زمانی شروع شد که محققان مشاهده کردند که اسکیموها ، که عمدتاً ماهی روغنی می‌خورند ، کمتر از متوسط جهانی حمله قلبی و سکته مغزی دارند.
ماهیان که میزان چربی آن‌ها بیشتر از ۵ درصد باشد جزء گروه ماهیان چرب یا پرچربی قرار می‌گیرند. طبق اعلام انجمن رژیم های غذایی بریتانیا ، ماهی روغنی همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی مانند آهن ، روی ، سلنیوم و ید ، به‌علاوه ویتامین‌های A و D است.

مصرف این ماهیان به‌ویژه در این زمان از سال، که اکثر ما نور زیادی از نور خورشید دریافت نمی‌کنیم بسیار مفید است. ماهیان سرد آبی معمولاً میزان اسیدهای چرب غیراشباع شان بالا است. بنابراین ماهیان سردابی بیشتر در گروه خانواده ماهیان چرب قرار میگیرند.

ماهی روغنی قزل آلا
بهترین ماه قزل آلا

انواع ماهی روغنی

انواع ماهیان قزل‌آلا، سالمون، ﻫﺮﻳﻨﮓ(شاه ماهی)، تن ماهیان، ساردین، آنچوی، ماهی شیر، کاد، قباد، هوور از قبیل ماهیان روغنی محسوب می‌شوند.

پر فایده ترین ماهی برای سلامتی

ماهی روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا ۳ است که نشان داده‌شده التهاب را کاهش می دهد. بهترین ماهی های روغنی به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، آرتریت و مشکلات مغزی را کاهش می دهند. ماهی های سفید و روغنی هر دو منبع خوبی از پروتئین بدون چربی اشباع هستند. اما در ماهیان روغنی میزان امگا۳ در تمام گوشت و اجزای آن پخش شده است.

بهترین ماهی برای بیماری قلب و عروقی 

به گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، مصرف ماهی روغنی می‌تواند به محافظت بدن در برابر بیماری های قلب عروقی کمک کند. مصرف ماهیان روغنی منجر به پایین آمدن ضربان غیرطبیعی قلب، کاهش چربی‌های خون، کاهش خطر رسوب گرفتگی شریان‌ها که به‌عنوان پلاک شناخته می‌شود و کاهش فشارخون می‌گردد. همچنین مصرف ماهی روغنی خطر نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و ایست قلبی را کم می‌کند. یک مطالعه منتشرشده توسط انجمن فیزیولوژیک آمریکا نشان می‌دهد که روغن ماهی‌های چرب نیز می‌توانند در مواقع استرس روحی از قلب محافظت کنند.

مصرف بهترین ماهی و کنترل روماتیسم مفصلی

مطالعه‌ای که در مجله Annals of the Rheumatic Diseases journal منتشرشده است، میانگین مصرف روزانه حداقل ۰٫۲۱ گرم (یا ۲۱۰ میلی‌گرم) در روز امگا ۳ با کاهش۵۲ درصدی خطر ابتلا به روماتیسم مفاصل (RA) همراه است. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ شما را در برابر ابتلا به روماتیسم مفاصل در آینده محافظت می‌کند.

 ماهی روغنی
فیله ماهی کاد

مصرف ماهیان روغنی و جلوگیری از زوال عقل یا دمانس

مصرف ماهیان روغنی اغلب با بهبود عملکرد مغز همراه است – سلول‌های مغزی میزان زیادی امگا ۳ در غشای خود دارند. روغن ماهی از زوال عقل محافظت می کند. آلزایمر یکی از علت‌های مهم دمانس است. تغذیه مناسب به‌شدت می‌تواند به زوال عقل کمک نماید. دمانس با التهاب‌های طولانی رابطه دارد. بنابراین مواد غذایی ضدالتهاب مانند ماهیان روغنی دمانس یا زوال عقل را کاهش می‌دهد دریکی از تحقیقات نشان داده‌شده است مصرف ماهی چرب تا حدود ۵۰ درصد این بیماری را کاهش می‌دهد.

مصرف بهترین ماهی برای مبارزه با انواع سرطان ( دهان، پوست، سینه و پروستات)

مصرف ماهی روغنی شمارا در برابر سرطان های دهان پوست محافظت می کند. اسیدهای چرب امگا ۳ به نظر می‌رسد که از رشد سلول‌های بدخیم جلوگیری می‌کند و از تأثیرگذاری آن‌ها بر روی سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند. در یک تحقیقی گسترده بر روی تقریباً ۹۰۰۰۰۰ زن ، افرادی که به میزان بیشتر ماهی روغنی مصرف کرده بودند میزان خطر ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها کاهش‌یافته بود. یکی دیگر از تحقیقات نشان داد که مردانی که با مقادیر بالایی از امگا ۳ روغن در خونشان داشته خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن‌ها به حداقل رسیده است. بنابراین بهترین ماهی برای خوردن که بتواند با سرطان مبارزه کنند ماهی های روغنی است.

مصرف پرفایده ترین ماهی برای افزایش رشد حسی ، شناختی و حرکتی

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماهی روغنی در ماه‌های آخر بارداری می‌تواند بر رشد حسی ، شناختی و حرکتی کودک اثرات مثبتی داشته باشد . نوزادان که به دنیا می‌آیند عملکردهای سری و درست‌تری را خواهند داشت.

مصرف ماهی روغنی و کاهش بیماری آسم

کودکان زنانی که به‌طور مرتب در طول بارداری ماهی قزل‌آلا مصرف کرده‌اند ، با بررسی و کنترل این کودکان نشان داد در سن ۲٫۵ سالگی کمتر از علائم آسم برخوردارند . این مطالعه که روی ۷۳۶ نفر از زنان باردار انجام گرفت نشان داد علائم آسم در آن‌ها حدود ۳۰ درصد کاهش‌یافته است. به نظر می‌رسد مصرف ماهیان روغنی عملکرد سیستم دفاعی بدن را بهبود می‌بخشد.

ماهی روغنی ماهی شیر
ماهی شیر

بهترین ماهی برای محافظت از بینایی و حافظه

DHA می‌تواند شمارا از کاهش دید و بینایی محافظت کند. دانشمندان، پیوندی بین مصرف ماهی روغنی و کاهش خطر از بین رفتن بینایی در افراد مسن را مشخص کرده‌اند. یک مطالعه منتشرشده در PLOS One نشان می‌دهد که خوردن ماهی روغنی باعث بهبود حافظه کاری نیز می‌شود. بنابراین می توان بهترین ماهی برای حافظه و بینایی را از خانواده ماهیان روغنی نام برد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که گفته شد افرادی که به دنبال بهترین ماهی برای خوردن و سلامتی خود می گردند باید به سمت مصرف ماهیان روغنی روی آورند. این ماهی با توجه به میزان بالای اسیدهای چرب امگا۳ خود منجر به عملکرد مناسب ارگان های مختلف بدن شده و همچنین باعث درمان بسیاری از بیماری ها می شوند.

سالمون ماهی چرب
گریل ماهی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831