خاویار آزاد ماهیان و آشنایی با این نوع ماده غذایی ارزشمند

خاویار آزادماهیان

خاویار آزادماهیان را معمولاً با کلمه ROE می‌شناسند. خاویار آزادماهیان در دنیا ارزشمند و دارای علاقمندان بسیاری است. ارزش غذایی این نوع خاویار بسیار زیاد است. با ارزش خاویار آزادماهیان بیشتر آشنا شوید.

پنج گونه مهم از آزاد ماهیان رودکوچ اقیانوس آرام، منبع عمده تولید خاویار آزادماهیان در جهان هستند. این گونه‌ها، از قزل‌آلای چام یا کتا، قزل‌آلای صورتی، قزل‌آلای کوهو یا نقره‌ای، قزل‌آلای چینوک و قزل‌آلای قرمز هستند. قزل‌آلای ماسو یا چری نیز منبع بسیار کمی برای تولید خاویار است. زیرا به‌صورت محدود فقط در نقاط خاصی از کشور ژاپن و کره زیست می‌کند.

ماهی آزاد اقیانوس اطلس، با وجود اینکه جمعیت آن در جهان شدیداً کاهش یافته است، امروزه در مقیاس وسیع در مزارع پرورش داده می‌شود، اما اکثراً قبل از رسیدن به بلوغ به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین خاویار آن معمولاً کم‌تر به بازار می‌رسد.

در ایران از ماهی قزل‌آلا با نژادهای عالی، خاویار سرخ تولید می‌شود. در جهان، ماهی آزاد چام و صورتی، بهترین خاویار آزادماهیان را تولید می‌کنند؛ زیرا تخمدان و تخم آنها علاوه بر طعم و مزه مطلوب، مدت زمان ماندگاری بالایی دارد.

خاویار و تخمدان قزل‌آلای چام، بیشترین ارزش و قیمت را در بین خاویار این ماهیان دارد؛ زیرا اندازه تخم آن درشت است. علاوه بر این، این دو گونه ماهی، روش‌های صید راحت‌تر و مناسب‌تری دارند که امکان صید انبوه از این ماهیان را فراهم می‌کند، تا ماهیان تازه زیادی برای فرآوری و استحصال خاویار، به بخش فرآوری انتقال یابند.

 

خاویار آزاد ماهیان

خط قرمزهای استحصال خاویار آزاد ماهیان

صید ماهی آزاد اقیانوس آرام در اعماق زیاد دریا، که سبب عدم رسیدگی این ماهیان به مرحله بلوغ می‌شود، امروزه تقریباً بر اساس توافقنامه‌های بین‌المللی ممنوع شده است.

به همین ترتیب، صید برخی گونه‌های خاص نیز که در آب‌های ایالات متحده و کانادا با تور ترال صید می‌شدند، امروزه ممنوع شده است.

 

بهترین کشورهای تولید کنند خاویار آزاد ماهیان

مهم‌ترین کشورهای تولید کننده که عمل‌آوری و استحصال خاویار از ماهی آزاد اقیانوس آرام را انجام می‌دهند، ژاپن، روسیه، ایالات متحده، و کانادا هستند. پراکنش جهانی ماهیان قزل‌آلای چام و صورتی به هزاران کیلومتر می‌رسد.
ماهی قزل‌آلای چام، آخرین ماهی خانواده آزادماهیان در اقیانوس آرام است که وارد آب‌های شیرین می‌شود. آزادماهیان عمدتاً در اواخر پاییز وارد رودخانه‌های حاشیه اقیانوس آرام می‌شوند، در حالی که ماهیان قزل‌آلای چام که در تابستان مهاجرت می‌کنند، در ماه ژوئن وارد آب‌های سرد شمال آمریکا و کامچاتکا می‌شوند.

خاویار آزاد ماهیان

ارزش خاویار آزاد ماهیان

تخم‌های آزادماهیان به‌عنوان ماده مهم تغذیه برای کودکان و بزرگسالان است. همچنین از آنها برای افزایش باروری زنان استفاده می‌شود. خاویار یکی از  بهترین مواد مغذی  و ارزشمند درجهان است.
تخم‌های آزادماهیان، یکی از غنی‌ترین غذاها از نظر حضور  اسیدهای چرب امگا ۳ بوده، و برای رشد مغز و چشم، و همچنین پشتیبانی از سلامت قلب، چشم، دستگاه ایمنی، و اعصاب و روان ضروری است.

خاویار آزاد ماهیان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831