خرید ماهی جنوب و آشنایی با انواع ماهیان جنوب کشور(بخش اول)

خرید ماهی جنوب برای بسیاری لذت بخش است و در سراسر ایران دارای طرفداران خاص است. خرید ماهی جنوب نسبت به ماهیان پرورشی و ماهی شمال تنوع گسترده تری دارند. در واقع خرید ماهی جنوب می تواند شامل خرید انواع آبزیان مانند ماهی میگو و نرم تنان باشد.

به طور کلی اغلب ماهی های جنوب با ماهی های شمال و پرورشی تفاوت های دارد. اول اینکه ماهی های جنوب در دریا با وسعت بیشتری زندگی می کنند همچنین این ماهیان از نظر مواد معدنی بسیار غنی تر هستند. و دارای مواد معدنی مانند ید، کلسیم، منیزیم و …هستند. همچنین ماهیان جنوب دارای امگا۳ بیشتری هستند بنابراین بسیار ارزشمند هستند همچنین ماهیان جنوب اکثراً بدون تیغ ریز است و بسیار لذیذ و خوشمزه است.
در این مقاله شما را با خرید ماهی جنوب و انواع آن بیشتر آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

انواع ماهی جنوب رایج

ماهی شیر

 

ماهی شیر تازه جنوب

بدن کشیده و دوکی شکل، دندان های کم و بیش فشرده، روی بدن آبی رنگ یا سبز رنگ تیره مایل به سیاه در پهلوه نقره ای، طول بدن به ۲۲۰ cm هم می رسد و ماهی مرغوب دریایی جنوب است. گوشت خام آن صورتی کم رنگ است. این ماهی تقریبا بی خار است. گوشت فراوان دارد ضایعاتش کم است. این ماهی را می توان به صورت سرخ کرده بخارپز، کبابی و شکم خالی پخت.

 

ماهی قباد

خرید ماهی جنوب
خرید ماهی جنوب (قباد)

هم خانواده و شبیه ماهی شیر است ولی رنگ های ماهی شیر را ندارد، معولا طول بدن کوتاه تر (حداکثر ۷۶ cm) در نیمه بالایی بدن چند ردیف طولی از تکه های کوچک مدور و گاهی بطور نامشخص وجود دارد. گوشت سفید و پر چرب و لطیفی دارد ولی زود تازگی خود را از دست می دهد. قباد را به صورت کباب، بخارپز ، سرخ کرده و شور مصرف می کنند.

ماهی هوور

خرید ماهی جنوب
خرید ماهی جنوب

از خانواده scombridae (هم خانواده ماهی شیر)، بدن کشیده و بیضی شکل، طول بدن ۱۳۰cm ، در تهیه کنسرو ماهی تن از آن استفاده می شود.

خرید ماهی جنوب (گیدر) تن زرد باله


همسان با ماهی هوور و هم خانواده ماهی شیر و دارای بدن دوکی شکل طول بدن تا ۱۹۵ cm می رسد.

خرید ماهی جنوب (سارم)


ماهی باریک و بیضی شکل با باله های نسبتا کوچک و فلس های کوچک سوزنی شکل، رنگ پشت تیره و در بالا پهلوها نقره ای و موازات خط جانبی یک ردیف لکه های تیره وجود دارد. پوزه نسبتا کلفت و طول بدن حداکثر ۹۴cm می باشد.

خرید ماهی جنوب (هامور معمولی)


سر کاملا از فلس پوشیده فاصله دو چشم از هم کمتر از قطر هر یک از چشم ها است. رنگ قهوه ای مایل به قرمز، فک پایینی بلندتر از فک بالا می باشد؛ معمولاً طول بدن به حدود ۱۲۰cm می رسد. البته انواع دیگر هامور شامل هامور خال نارنجی به طول ۷۰ cm و هامور مالا باری به طول ۱۰۰cm و هامور خاکی به طول ۷۰ cm وجود دارد. هامور را برای میهمانی های بزرگ به صورت درسته کبابی می کنند.

گوشت هامور پس از پختن سفید و نسبتا سفت است. پوست هامور لعاب فراوان دارد و برای همین موقع پخت قلیه، از پوست ان صرف نظر نمی کنند. گوشت هامور برای سرخ کردن، فیله، بخارپز و کبابی مناسب می باشد.

خرید ماهی جنوب (شوریده)


شبیه ماهی سفید؛ نسبتا پهن و مستطیلی، پوزه نوک تیز، دندان های نیش بزرگ و مشخص در قسمت فکین، رنگ مایل به قهوه ای با یک جلای طلایی، در قسمت پایین بدن بیشتر به سفید متمایل است و حداکثر طول بدن حدود ۷۰ cm می باشد. گوشت آن سفید و کم خار (تیغ) است و پس از پخت، نرم و لطیف است. شوریده را بیشتر در مراسم های جشن و عروسی به صورت درسته و یا شکم خالی می توان سرخ کرد.

خرید ماهی جنوب (میش ماهی)

خرید ماهی جنوب
فک بالایی بلندتر از فک پایین، رنگ نقره ای خاکستری، شکم سفید، باله دمی با سایه سیاه، بقیه باله ها زرد رنگ و طول بدن حدود ۱۵۰cm می باشد گوشت فراوان و سفید و ضخیم و بدن خار (تیغ) دارد. به همین دلیل خریدار فراوان دارد ولی جزء لذیذترین گوشت به شمار نمی رود.

خرید ماهی جنوب گالت(گالیت)


بدن کشیده و با پهنای نسبتاً کم (الوار مانند)، قسمت جلویی سر فوق العاده بلند، باله پشتی کشیده پهن، رنگ سبزه تیره و طول بدن آن حدود ۱۸۰cm تا ۲۰۰ cm هم می رسد.

خرید ماهی جنوب (حلوا سفید)

خرید ماهی حلوا سفید
خرید ماهی حلوا سفید

بدن تقریبا لوزی شکل، پوزه در بالای دهان به جلو آمده، باله دمی عمیقا دو تکه می باشد که تکه پائین بلندتر است، رنگ در پشت خاکستری که به تدریج در قسمت های پائین بدن و روی شکم به یک رنگ نقره ای سفید تبدیل می شود و حداکثر طول بدن ۶۰cm می باشد. خوزستانی ها به حلوا ماهی زبیده می گویند.

زبیدی در زبان عربی از زبده گرفته شده به معنای برگزیده، برای تمیز کردن آن کافی است شکافی در زیر گوش آن بدهید و درون ابشش ها را با انگشت بیرون بکشید. سر و دم ماهی را نیز لازم نیست بزنید. معمولاً این ماهی را به صورت شکم خالی در روغن سرخ می کنند.

خرید ماهی جنوب ( حلوا سیاه)


بدن تقریبا لوزی شکل ، از حلوا سفید باریک تر است. فک پائین بلندتر- رنگ خاکستری- قهوه ای با سایه ای از رنگ آبی خاکستری، قسمت پائین سرو بدن و روشن تر است و باله ها خاکستری قهوه ای می باشد و طول بدن به ۵۵ cm می رسد. گوشت حلوای سیاه به لطافت حلوای سفید نیست ولی مزه ان بسیار خوب است.

ادامه این مقاله و آشنایی با سایر ماهی های جنوب را در مقاله های آتی دنبال کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831