خرید ماهی خاویاری و آشنایی با نحوه تکثیر آن در مراکز تکثیرو پرورش

خرید ماهی خاویاری

خرید ماهی خاویاری برای کاربرد های مختلف انجام می شود . بسیار ی خرید ماهی خاویاری را برای مصرف گوشت انجام می دهند برخی هم برای تکثیر و پرورش است که خرید ماهی خاویاری را انجام می دهند. در این مقاله میخواهیم ببینم خرید ماهی خاویاری برای تکثیر چگونه است و و چه طور به بقای این موجود ارزشمند کمک نموده است.

تاسماهیان یکی از مهم ترین گونه های آبزی اقتصادی در ایران و جهان به شمار می روند. این ماهیان از گزینه های مناسب برای آبزی پروری محسوب می شوند. تولید خاویار بسیار مرغوب بدلیل سازگاری بالا با شرایط پرورشی در بسیاری از منابع آبی داخلی کشور امکان پذیر است.

تولید خاویار همراه با گوشت بخش بزرگی از نیاز های پروتئینی را تامین و مشاغل جدید در جامعه ایجاد می کند. تکثیر ماهیان خاویاری دریای خزر بطور طبیعی به صورت مهاجرت از دریا به رودخانه ها است. اما امروزه بدلایل مختلف تقریباً این تکثیر طبیعی به صفر رسیده است و تولید ماهیان خاویاری تنها به کمک انسان صورت می گیرد.
بسیاری از متخصصین شیلاتی با خرید ماهیان خاویاری و پرورش آنها تا سن بلوغ توانسته اند نسل این ماهی را افزایش دهند.

 خرید ماهی خاویاری
خرید ماهی خاویاری

ماهیان خاویاری در حال انقراض

اما صید بی‌رویه، کاهش زیستگاه و بسترهای آلوده تخم‌ریزی سبب شده است که این‌ ماهیان در فهرست ماهیان در معرض خطر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از منابع طبیعی (International Union for Conservation of Nature (IUCN قرار گیرند. همچنین از سال ۱۹۹۷ نام این ماهیان در فهرست کنوانسیون بین‌المللی نظارت بر تجارت گونه‌های در معرض خطر (CITES) قرارگرفته است.
از دلایل دیگری که به روند کاهش ذخائر این گونه های ارزشمند تاثیر گذارده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تغییر رژیم آبی رودخانه های اصلی منتهی به دریای خزر، احداث سد و پل بر رودخانه های اصلی حاشیه دریای خزر و استفاده از آب رودخانه ها برای مصارف کشاورزی و ورود انواع سموم کشاورزی و آلودگی شهری وهمچنین کاهش تولید و رهاسازی بچه ماهی با هدف بازسازی ذخائر در بسیاری از کشورهای شوروی سابق اشاره نمود.

آلودگی آبها، نابودی مناطق تخمریزی، افزایش صید قاچاق، توسعه میادین نفتی از عوامل دیگر است. تمامی این علت ها باعث کاهش میزان صید مولدین طبیعی در دریای خزر و حوزه های آن شد.
از طرفی تهدید عدم تامین بچه ماهی مورد نیاز کارگاه پرورشی نیاز به تکثیر ماهیان خاویاری از طریق هورمون تراپی به موقع تاسماهیان پرورشی و در پی آن زنده نگهداشتن ماهی بعد از عملیات تکثیر، مناسب ترین راه برای مقابل با این تهدید میباشد. یکی از مهمترین راه حلهایی که دانشمندان جهت حفظ نسل این ماهیان با ارزش توصیه نموده اند پرورش تمام دورهای تاسماهیان است که طی آن تمام امور مولدسازی، تکثیر و پرورش، تولید گوشت و حتی خاویار در مزارع پرورش ماهی صورت میگیرد.


مزایای تکثیر ماهیان خاویاری پرورشی

استحصال تخمک و اسپرم با کیفیت مناسب جهت لقاح
جلوگیری از کشتار و استفاده چند باره از مولدان
کاهش فشار صید ذخایر طبیعی
کمک به حفظ ذخایر طبیعی
اشتغال زایی و درآمد زایی
تاریخچه تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری
روسها اولین کسانی بودند که اقدام به تکثیر ماهیان خاویاری و همچنینین پرورش آن در جهان نمودند. اولین تکثیر ماهیان خاویاری بطور مصنوعی در روسیه در سال ۱۸۶۹ میلادی انجام گرفت. در کشور ما اولین بار در سال ۱۳۰۱ تکثیر ماهیان خاویاری بطور مصنوعی در منطقه کیسوم در رودخانه سفیدرود انجام گرفت. تکثیر ماهیان خاویاری بطور مصنوعی با احداث مجتمع شهید بهشتی در سال ۱۳۵۱ بهطور انبوه آغاز شد.

خرید ماهی خاویاری و مراحل تکثیر ماهیان خاویاری بطور مصنوعی

واضح است که صفات خارجی جنسی در ماهیان خاویاری قبل از رسیدگی جنسی مشخص نمی باشد. صرف نظر از روش اولترا سونیک هم اکنون روش های مختلفی برا تععین جنسیت ماهیان خاویاری نابالغ و مراحل رسیدگی گنادها وجود دارد.

• بیوپسی و روش های مرتبط با آن
• اندوسکوپی
• ارزیابی ایمونوشیمیایی (بررسی سطوح استروئیدهای جنسی)
• رزش اسچکتروسکوپی مادون قرمز فوریر
• مورفوتری


معیارهای مورفولوژیک زیر جهت انتخاب ماهان خاویاری وحشی ماده مراکز تکثیر دریایی خزر برای چنین سال مورد استفاده قرار گرفته است.
• ماده های نزدیک به رها سازی تخمک (اوولاسیون) دارای شکمی برجسته بوده، در حالی که در ماهیان با درجه رسیدگی پایین، شکم لاغرتر و چربی دارتر است.
• قسمت دمی در بخش پشتی (عقبی) ساقه دمی به سمت باله می بیضی شکل است
• پوزه به دلیل سر باریک و بدن کامل ، تیز است.
• صفحات استخوانی نظیر ماهیان ماده در نزدیکی تخمریزی کمتر تیز می باشند و پوست با موکس زیادی پوشیده شده است.

بعد از شناسیی ماهیان ماده تکثیر با با نمونه برداری از تخمک های مولدین ماده آغاز می شود. بررسی مهاجرت هسته تخمک به طرف قطب جانوری مناسب بودن مولدین برای تزریق هورمون مشخص میشود. پس از تزریق هورمون به مولدین نر و ماده و استحصال مواد تناسلی  عمل لقاح صورت می گیرد.

سپس برای رفع چسبندگی تخم ها با سوسپانسیون گل رس و یا محلول تانن و یا شیر خشک شسته شده وبه دستگاه های انکوباتور منتقل میشوند. لاروها بسته به درجه حرارت و گونه ماهی ۱۲-۷روز از تخم ها خارج می شود. پس از آن لارو هایی که هنوز دارای کیسه زرده میباشند به حوضچه های پروش لارو انتقال می یابند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831