خرید ماهی و سلامتی قلب ، مصرف ماهی چگونه سبب سلامتی قلب و عروق می گردد؟

خرید ماهی و سلامتی قلب

خرید ماهی و سلامتی قلب چه ارتباطی با هم دارند؟ جواب دانشمندان اینگونه است. خوردن حداقل دو وعده ماهی در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد که خرید ماهی و سلامتی قلب چه رابطه ای باهم دارند.

اگر از سلامتی قلب خود نگران هستید حتما ماهی بخورید. سالهاست که انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که افراد حداقل دو بار در هفته ماهی های پر از چربی های اشباع نشده میل کنند. چربی های اشباع نشده موجود در ماهی اسیدهای چرب امگا ۳ نامیده می شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر مواد مغذی موجود در ماهی سبب سلامت قلب می شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

ماهی ها، بخصوص ماهی های آب سرد، (ماهی های چرب با چربی زیاد) نظیر سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا بدن انسان را در مقابل بیمارهای قلبی محافظت می نماید. اکثر حملات قلبی به علت ایجاد لخته های خونی در سرخرگ ها و سیاهرگ ها و جلوگیری از جریان مناسب خون در رگها صورت می پذیرد. خرید ماهی و سلامتی قلب با اسیدهای چرب امگا-۳ که در کاهش حملات قلبی اماکن می پذیرد.

خرید ماهی و سلامتی قلب

بیماری های قلبی چگونه بوجود می آید

 

بیماری های قلبی (CHD) ناشی از آترواسکلروز (تصلب شریان) است. این فرآیند طولانی مدت شکل می گیرد که در آن رسوبات چربی به نام  پلاک در قسمت داخلی شریان کرونری بوجود می آیند.

این رگهای خونی هستند که اکسیژن و مواد مغذی ماهیچه قلب را تأمین می کنند. با گذشت زمان، عروق کرونر باریک می شود و جریان خون به عضله قلب کاهش می یابد یا توسط پلاک یا لخته خون مسدود می شود. CHD می تواند باعث درد قفسه سینه به نام آنژین، سکته قلبی یا ایست قلبی شود.

آترواسکلروز هنگامی شروع می شود که دیواره داخلی شریان در اثر التهاب یا مقادیر زیاد کلسترول و تری گلیسیرید آسیب دیده باشد. تری گلیسیرید شکل دیگری از چربی خون شماست. رژیم غذایی پر چربی، بخصوص چربی اشباع شده، کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش می دهد.

آسیب شریان نیز می تواند در اثر فشار خون بالا، دود دخانیات یا دیابت ایجاد شود. کلسترول و تری گلیسیرید خونتان را کمتر از حد توصیه شده نگه دارید. این می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند. به گفته مو سسه ملی قلب ، ریه و خون کلسترول کل کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در لیتر و سطح تری گلیسیرید کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در لیتر باید باشد.

 

خرید ماهی و سلامتی قلب
خرید ماهی و سلامتی قلب

قلب انسان و تغذیه مناسب

قلب انسان یک عضله است که در تمام طول زندگی، کار آن هرگز متوقف نمی شود و برای تلاش بدون وقف، نیاز به اکسیژن دارد. اکسیژن از طریق جریان خون نیاز عضله قلب را تامین می کند. عروق تامیین کننده خون عضله قلب، کرونر نام دارند، بیماری عروق کرونر یکی از مهمترین بیماری های اکتسابی جامع بشری است.

 

خرید ماهی و سلامتی قلب

یکی از عوامل خطر زمینه ساز بیماری عروق کرونر، مصرف غذاهای نامناسب است. که فرهنگ این گونه مصرف در خانواده شکل می گیرد و رواج آن به افزایش کلسترول تری گلیسرید و چاقی و اضافه وزن و فشار خون می انجامد.

پس یکی از راهکارهای مقابله با این عوامل زمینه ساز، تغییر و اصلاح الگوهای غذایی و ترویج آن در جامعه است. آموزش مصرف آبزیان می تواند یک کمک بزرگ به سلامتی قلب افراد جامعه

خرید ماهی و سلامتی قلب با اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی اسید چرب اشباع نشده است که ممکن است التهاب را در کل بدن کاهش دهد. التهاب در بدن می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند و منجر به بیماری های قلبی و سکته های مغزی شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ بدلایل زیر سلامت قلب را تامین می کنند:
• کاهش تری گلیسیرید
• فشار خون را کاهش می دهد
• کاهش لخته شدن خون
• خطر سکته مغزی و نارسایی قلبی شما را کاهش می دهد
• کاهش ضربان قلب نامنظم

خوردن حداقل دو وعده در هفته ماهی، به ویژه ماهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، به نظر خطر ابتلا به بیماری های قلبی، به ویژه مرگ ناگهانی قلب را کاهش می دهد. پژمان حین

خرید ماهی و سلامتی قلب هنگام مصرف مرتب آن

 

ماهی یکی از انواع غذاهای سالمی است که مصرف آن در جامعه حاکم است و بیشترین تاثیر ماهی بر قلب و عروق از طریق چربی غیر اشباع آن (امگا-۳) و اسید آمینه تورین آن است.

طبق تحقیقات نیز که در هلند انجام شده مشخص گردیده است که اگر ۲۸ گرم در روز ماهی مصرف شود، ۴۰ درصد بیماری عروق کرونر و ۵۰ درصد حمله قلبی کاهش می یابد. خواص رقیق کنندگی روغن ماهی بطور کامل آشکار شده است وقتی که در رگ لخته ایجاد می شود. روغن ماهی با خاصیت ضد لختگی خود، آن را درمان می کند.

در افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند مقاومت به انسولین وجود دارد ( دیابت) و عقیده بر این است این ناهنجاری باعث افزایش فشار خون می شود. امگا-۳ مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و از این طریق فشار خون را پایین می آورد.

خرید ماهی و سلامتی قلب
خرید ماهی و سلامتی قلب

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831