خواص ماهی برای هوش کودکان با ۷ ماده مغذی مهم در آن

خواص ماهی برای هوش کودکان

خواص ماهی برای هوش کودکان میتواند برای بسیاری از خانواده ها ارزشمند باشد. خواص ماهی برای هوش کودکان بسیار زیاد است بطوری که تاثیرات فراوانی در هوش کودکان دارد. ما در این مقاله از خواص ماهی برای هوش کودکان خواهیم گفت تا با اطمینان بیشتری به کودکان خود ماهی بدهید.

هوش توانایی ذهنی است و از عملکرد مغز نشأت می گیرد. هوش شامل مواردی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری است. از زمان های بسیار دور این نکته بسیار حائزه اهمت بوه است که تغذیه مناسب باعث افزایش هوش می شود. هوش همراه با رشد مناسب مغز از دوران کودکی بوجود می آید.

سوء تغذیه موجب رشد نامناسب کودکان می شود. سوء تغذیه از رشد مغز و شکل گیری توانایی در کودکان جلوگیری و منجر به عقب ماندگی ذهنی خواهد شد. سلول های مغزی هر روز به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند تا بتواند تمامی عملکرد بدن را کنترل و تمامی اطلاعات را پردازش کنند.

بله امروزه بسیاری از محققان بر این باورند که تغذیه مناسب در بالا بردن افزایش ضریب هوشی، میزان یادگیری و همچنین افزایش تمرکز نقش به سزایی دارد.

زیرا این مهارت ها به سیستم عصبی کودکان مربوط بوده و سلول های عصبی می توانند از مواد غذایی انرژی لازم را برای فعالیت را دریافت کنند. ماهی و سایر غذا های دریایی یکی از مواد غذایی ارزشمند برای مغز و افزایش هوش کودکان است .

خواص ماهی برای هوش کودکان خواص ماهی برای هوش کودکان

این جمله برای بسیاری از ما آشنا است که ماهی غذای مغز است که خواص ماهی برای هوش کودکان را در پی خواهد داشت.
محققان دریافتند که کودکان در سن ۹ تا ۱۱ سال که حداقل هفته ای یکبار ماهی می خورند ، در مقایسه با کودکانی که ماهی کمتری مصرف می کردند ، نمره تست هوشی بالاتری و کیفیت خواب بهتری داشتند. البته فواید خوردن غذاهای دریایی از اوایل ۱۴ ماهگی آشکار خواهد گردید.

این مطالعات نشان می دهد که غذاهای دریایی خطر ابتلا به کمبود توجه و بیش فعالی را کاهشش داده و سبب نمرات بهتر در مدرسه و ضریب هوشی بالاتر این کودکان نسبت به همسالان خود که اصلا ماهی نخورده اند کرده است.

خواص ماهی برای هوش کودکان با توجه به آهن موجود آن

ماهی و بسیاری از آبزیان بخصوص میگو سرشار از آهن است و حتی جایگزین مناسب، برای گوشت است. آهن یک ماده مغذی بسیار با اهمیت در رشد مغز و افزایش هوش کودکان است.

آهن در تمامی دوران رشد بسیار مهم و حیاتی است. آهن در دوران رشد در ساخت بسیاری از ویتامین ها و انجام واکنش ها و حتی به صورت کوآنزیم جهت فعالیت های سلولی نقش بسزایی دارد. کمبود آهن در دوران رشد منجر به ایجاد اختلال در تکامل و هماهنگی بین سیستم های عصبی می گردد.

خواص ماهی برای هوش کودکان
خواص ماهی برای هوش کودکان

خواص ماهی برای هوش کودکان با توجه به پروتئین آن

ماهی میزان بالایی پروتئین دارد که سر شار از انواع اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری است. مغز انسان برای رشد و بسیاری از فعالیت های ضروری نیازمند اسیدهای آمینه است.

اسید های آمینه واحد های سازنده پروتئین، در شکل گیری انتقال دهنده های عصبی یا نورترانسمیتر اهمیت دارند این انتقال دهنده های عصبی ارتباط بین تمامی سلول های مغز را امکان پذیر می نمایند و منجر به افزایش هوش در کودکان می گردند. اسید های آمینه ماهی از نظر تنوع و کیفیت بالا حائزه اهمیت است.

 هوش کودکان با توجه به امگا۳ آن

ماهی سرشار از امگا۳، اسید چرب با ارزش است که در بسیاری از عملکرد های بدن، دارای اهمیت بسیاری است. اسیدهای چرب امگا۳ برای رشد و عملکرد مغز ضروری هستند. همچنین برای تکامل مغز و عملکرد شناختی آن حیاتی است.
مصرف میزان کافی این اسیدهای چرب می تواند به بهبود مهارت های ذهنی کودک کمک کند. هفته ای دوبار در هفته مصرف ماهی را در برنامه غذایی کودکان خود قرار دهید.

مطالعات نشان می دهد امگا۳ موجود در ماهی باعث افزایش هوش در کودکانی است که مادرانشان از دوران بارداری ماهی مصرف کرده اند.


خواص ماهی برای هوش کودکان با توجه به ید آن

ماهی سرشار از ید است، بویژه ماهیان دریایی که میزان یدشان بسیار بالا است. کمبود ید تاثیر بسیار بد و مخربی بر مغز و میزان هوش کودک دارد.
عملکرد مناسب غده تیروئید که در سوخت و ساز و رشد نقش دارد وابسته به ید است. کمبود ید منجر به عقب ماندگی ذهنی می شود. به همین دلیل مادران باردار باید برای تشکیل سیستم عصبی جنین خود یدی بیشتری مصرف کنند.

خواص ماهی برای هوش کودکان با توجه به کولین (B4) آن

ماهی از جمله مواد غذایی ارزشمند است که حاوی میزان بالایی از ویتامین های خانواده گروه B است. کولین از جمله مواد مغذی موجود در گروه ویتامینی B به شمار می‌رود عوارض کمبود کولین شامل نقص در یادگیری و کاهش ظرفیت حافظه کودک می‌شود ماهی سرشار است از ویتامین B4 یا همان کولین است.

هوش کودکان با توجه به ویتامین A و D آن

دو ویتامین ارزشمند برای مغز که به میزان بالایی در ماهی یافت می شود. این دو ویتامین ارزشمند برای توسعه مغز، رشد و هوش کودکان بسیار دارای اهمیت هستند.

خواص ماهی برای هوش کودکان با توجه به سلنیوم و روی آن

ماهی حاوی دو ماده معدنی ارزشمند برای مغز ازجمله سلنیوم و روی است. سلنیوم بر توانایی مغزی تاثیر گذار است و در افزایش هوش و حافظه بسیار مهم است. روی در ساختمان بیش از سیصد آنزیم نقش دارد و کمبود روی باعث کاهش رشد جسمی و توانایی مغزی می شود.
ماهی و انواع غذاهای دریایی مانند صدف و میگو سرشار از روی هستند.

خواص ماهی برای هوش کودکان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831