خواص ماهی سالمون نروژی از لحاظ کیفیت و سلامتی  گوشت آن

خواص ماهی سالمون نروژی

خواص ماهی سالمون نروژی بسیار زیاد و قابل توجه است و یک دلیل عمده خواص ماهی سالمون نروژی بالایی نحوه پرورش و قوانین سختگیرانه نروژه است. صنعت آبزی پروری نروژ استاندارد هایی را برای ماهی با کیفیت بالا ، ایمن و پایدار دارد که سبب خواص ماهی سالمون نروژی می گردد.

آبزی پروری نقش عمده ای در تغذیه جمعیت رو به رشد خواهد داشت. صنعت آبزی پروری نروژ در بین برنامه های پیشرو جهان قرار دارد. همه روزه ۱۴ میلیون وعده غذایی ماهی سالمون نروژی در بیش از ۱۵۰ بازار در سراسر جهان مصرف می شود.
نروژ را به عنوان دومین صادر کننده بزرگ غذاهای دریایی ، می دانند. حفظ محیط زیست و ذخایر ماهی برای آینده تنها روشی است که می تواند سبب صنعت آبزی پروری پایدار نروژ باشد. این روزها ، اطلاعات بسیار گسترده ای در رسانه ها در حال پخش است که می توان تشخیص داستانهای واقعی از موارد نادرست را دشوار کند.

شرایط پرورش

ماهی سالمون نروژی تقریباً سال اول زندگی خود را درشرایط امن مخزن های تکثیر می گذراند تا زمانی که به اندازه کافی برای زندگی در دریا بزرگ باشد. سپس ماهی سالمون نروژی با دقت به قفس های بزرگ و محافظت شده اقیانوس منتقل می شود که امکان رشد حداکثر را برایشان فراهم می آورند. برای جلوگیری از ازدحام جمعیت ، قانون نروژی ایجاب می کند که ماهی قزل آلا کمتر از ۲٫۵ درصد از حجم تأسیسات آبزی پروری را تشکیل دهد. قفس های بزرگ تا حداکثر چرخش راحت و یک رشد سالم برایشان فراهم شود. محفظه های که در آن ماهی سالمون رشد می کنند دارای طول تا ۲۰۰ متر و عمق ۵۰ متر می باشند.

خواص ماهی سالمون نروژی با توجه به نوع خوراک

رژیم غذایی ماهی سالمون نروژی از مواد تشکیل دهنده طبیعی که شامل بیس گیاهی و جانوری مانند روغن ماهی و پودر ماهی و به علاوه ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. این مواد  تولید یک ماهی با مزه بهتر و با پایداری و سلامت  را تضمین می کند.

به ازای هر کیلوگرم ماهی تقریباً ۱/۲ کیلوگرم غذا نیاز دارد. بنابراین در طول عمر کل خود، یک ماهی ماهی ۶-۷ کیلوگرم خوراک ماهی مصرف می کند. این در مقایسه با حیوانات دیگر بسیار کم است. به عنوان مثال ، برای تولید ۱ کیلوگرم گوشت خوک ۳ کیلوگرم خوراک نیاز است.

رنگ صورتی سالمون نروژی از یک اکسی کاروتنوئید طبیعی به نام آستاگزانتین ناشی می شود. در طبیعت، ماهی سالمون با خوردن سخت پوستان آستاگزانتین دریافت می کند. ماهی سالمون نروژی همین مواد مغذی مفید را به عنوان مکمل های موجود در خوراک خود دریافت می کند. مطالعات نشان داده است که آستاگزانتین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در واقع می تواند پاسخ ایمنی بدن را تقویت کند.

اتوکسی کوئین یک آنتی اکسیدان است که به عنوان یک افزودنی در وعده های غذایی ماهی برای حفظ کیفیت خوراک در هنگام حمل و نقل استفاده می شود. مقررات اروپایی استفاده از آنتی اکسیدان هایی مانند اتوکسی کوین در خوراک دام را مجاز می داند. حداکثر حد آنها به تنهایی یا در ترکیب با سایر آنتی اکسیدان ها به میزان ۱۵۰ میلی گرم در هر کیلو خوراک تعیین می شود. در نروژ، محتوای این آنتی اکسیدان ها در خوراک ماهی های پرورشی هر ساله مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج اخیر برنامه رسمی کنترل خوراک ماهی نروژی نشان داد که سطح اتوکسی کوئین بسیار کمتر از حد تعیین شده توسط اتحادیه اروپا است.

عدم استفاده از داروها از خواص ماهی سالمون نروژی

هیچ دارویی یا آنتی بیوتیک به صورت پیشگیرانه یا به عنوان یک محرک رشد در خوراک ماهی تجویز نمی شود . استفاده از آنتی بیوتیک ها در مزارع سالمون نروژ از سال ۱۹۹۰ تاکنون ۹۹٪ کاهش یافته است .
در نروژ ، استفاده از آنتی بیوتیک ها به شدت کنترل می شود: تمام داروها باید توسط مقامات ذیربط تأیید شوند. آنها فقط در صورت تشخیص بیماریهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند، و دامپزشکان معتبر تمام نسخه ها را امضا می کنند.

قبل از فروش ماهی سالمون نروژی، ماهی صید شده باید در قرنطینه قرار گیرد. هدف از قرنطینه این است که به ارگانیسم فرصت دهید تا تمام مانده های دارو ها استفاده شده از بین برود. ماهی سالمون نروژ طبق مقررات اتحادیه اروپا برای بقایای دامپزشکی کنترل می شود. نتایج اخیر نشان می دهد که ماهی سالمون نروژی کاملاً بی خطر و سالم است.

نروژ اولین کشورهایی بود که سیستم ردیابی را معرفی کرد که جزئیات مربوط به سلامتی و برداشت ماهی سالمون و ماهی های دیگر را ردیابی می کند تا از ردیابی ایمنی مواد غذایی اطمینان یابد. همه جنبه های توسعه ماهی قزل آلا توسط سیستم های پیشرفته فناوری که اطلاعات را به کشاورزان و دامپزشکان آنها می دهند ، از نزدیک مورد بررسی قرار می گیرد. مانند هر حیوان دیگر ، حیوانات اهلی شده و در تولید پروتئین مانند گاو ، خوک ، مرغ ، گوسفند و غیره ، ماهی سالمون  هم نیز هر از گاهی نیاز به چک دامپزشکی خواهد داشت. استفاده از دارو به طور کلی برای تولید ماهی سالمون نروژ بسیار کم است. واکسنهای مؤثر ، استفاده از آنتی بیوتیک ها را در تولید سالمون نروژی تقریباً به صفر رسانده اند.

خواص ماهی سالمون نروژی  خواص ماهی سالمون نروژی بدلیل عدم آلاینده ها

دیوکسین ها ، یک اصطلاح جمعی برای گروهی از آلاینده های زیست محیطی است که شامل اجزای PCB فوران و دیوکسین مانند در سراسر جهان است. دیوکسین ها و فوران ها از فرآیندهای احتراق مانند سوزاندن زباله های تجاری یا شهری و از سوختن سوخت هایی نظیر چوب ، زغال سنگ یا روغن در هوا رها می شوند.

سوزاندن زباله خانگی و آتش سوزی جنگل نیز می تواند منجر به انتشار دیوکسین ها و فران ها به محیط شود ۲ بنابراین ، بسیاری از منابع غذایی از جمله پروتئین حیوانی ، لبنیات و حتی میوه و سبزیجات در معرض دیوکسین ها و PCB قرار گرفته اند.
میزان آلاینده های آلی مداوم (POP) از جمله دیوکسین ها و PCB در سالمون نروژ شش برابر پایین تر از مقادیر حد مجاز بین المللی پذیرفته شده اروپا است. مقامات نروژی کل زنجیره تأمین را کنترل می کنند تا از حدود اتحادیه اروپا پیروی کنند.

نتایج آزمایشات مختلف در وب سایت انستیتوی ملی تغذیه و غذاهای دریایی (NIFES) قابل دسترسی است. NIFES سالانه بیش از یازده هزار آزمایش در سالمون نروژ انجام می دهد ، و سطح POP در ماهی سالمون نروژی هرگز از حد مجاز بین المللی پذیرفته شده اروپا فراتر نرفته است.

عدم آفت کش ها

استفاده از اندوسولفان به عنوان سموم دفع آفات در اتحادیه اروپا و نروژ ممنوع است و در پرورش ماهی سالمون به هیچ وجه کاربرد ندارد. سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) و کمیسیون اروپا نتیجه گرفته اند که اندوسولفان موجود در خوراکی ماهی سالمون یک عامل خطر برای سلامتی انسان یا برای رفاه حیوانات است.

خواص ماهی سالمون نروژی بدلیل عدم زباله و مخاطرات زیست محیطی

پیشرفت در فن آوری تغذیه خودکار باعث حذف زباله های اضافی مواد غذایی شده است. به منظور حفظ تعادل اکوسیستم و محافظت از آبهای سرد و تمیز که در آن ماهی سالمون نروژی به طور طبیعی شکوفا است، هر مکانی که برای پرورش ماهی سالمون استفاده شود باید قبل از شروع چرخه جدید پرورش استراحت کند.

در این مدت ، آبهای سرد و شفاف زباله های اضافی را از بین می برد. نروژ همچنین دارای یک سیاست پایداری است که پشتوانه شورای مباشرت دریایی (MSC) و FAO و همچنین همکاری با صندوق جهانی حیات وحش (WWF) است.

خواص ماهی سالمون نروژی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831