خواص ماهی قزل آلا و ارزش غذایی و سلامتی این ماهی خوشمزه

ماهی قزل آلای رنگین کمان

خواص ماهی قزل آلا بی شمار می باشد. از خاصیت ماهی قزل آلا می توان به کالری کم و منبع خوبی از پروتئین و چربی سالم اشاره کرد. ما در این مقاله به برخی از مهمترین خواص ماهی قزل آلا اشاره خواهیم کرد.

ماهی قزل آلای رنگین کمان مهمترن گونه آزاد ماهیان پرورشی در آب شیرین است. این ماهی جزء ماهیان سردآبی و گوشتخوار است. دو نوار قوس و قزح (رنگین کمان) دردو طرف بدن آنها کشیده شده است. همچنین خال های سیاه رنگ ستاره شکل در تمام سطح بدن این ماهی مشاهده می شود.

با توجه به این مطلب که ترکیب شیمیایی فرآورده‌های دریایی از گونه‌ای به‌گونه‌ای دیگر تغییر می نماید. قزل آلای رنگین کمان همانند سایر گونه های پرچرب علاوه بر ارزش تغذیه ای بالا، بخش مهمی از فروش بازار و مصرف خانوارها را به خود اختصاص داده است.

 شکل ظاهری ماهی قزل آلای رنگین کمان
طرح بدن قزل آلا

ویژگی های ماهی قزل آلای رنگین کمان

قزل‌آلای رنگین‌کمان به دلیل فواید بی‌شمار منجمله، بو و طعم بسیار عالی همچنین به خاطر  تیغ‌های بسیار کم که منجر به سهولت در خوردن می‌شود و قابلیت پرورش در اکثر نقاط ایران، جایگاه ویژه‌ای نسبت به دیگر آبزیان در سبد غذایی خانوارهای ایرانی پیداکرده است.
ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قزل‌آلای رنگین‌کمان در آب‌های داخلی (آب شیرین) به شمار می‌رود. با توجه به اینکه ماهی قزل‌آلا شرایط ایده آل پرورشی مانند آب‌های باکیفیت بالا، سرشار از اکسیژن، آری از هرگونه سم و فلزات سنگین، روشن و زلال و سالم را می‌طلبد گوشتی بسیار لذیذ، سالم، دل‌چسب و باکیفیت دارد.

خواص ماهی قزل آلا با پروتئین بالا

قزل آلا دارای پروتئینی به نسبت بالا است. مصرف پروتئین برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. آنها ساختار های حیاتی برای عضلات، پوست، مو، ناخن، خون و غضروف هستند. حتی  آنزیم های موجود در بدن  از پروتئین ساخته شده اند. هر صد گرم گوشت قزل آلا حاوی ۲۰ گرم پروتئین است.

از خواص ماهی قزل آلا پروتئین  بسیار قابل دسترس است. پروتئین قزل آلا  حاوی غلظتهای زیادی از اسیدهای آمینه ضروری است.

 پروتئین ماهی قزل آلا
خواص ماهی قزل آلا

خواص قزل آلای سالم و عاری از آلودگی

قزل آلای رنگین کمان به دلایل متعددی یکی از سالم ترین گزینه های انتخاب ماهی و غذاهای دریایی است، اما یکی از مهمترین آنها پایین بودن سطح آلاینده ها می باشد. قزل آلای عاری از هرگونه آلاینده طبیعی مانند جیوه است. بنابراین با مصرف آن نگرانی آلودگی را ندارید.

ماهی قزل آلا رنگین کمان غنی از اسیدهای چرب امگا ۳

در تمام طول زندگی بدن به چربی ها نیاز دارد. با این حال تمام چربی ها ارزششان برابر نیست. برخی چربی های پر فایده و برخی هم مضر هستند. یکی از چربی های مورد نیاز و ارزشمند اسیدهای چرب امگا ۳ است که درون ماهی قزل آلا حدود ۸۱۲ میلی گرم است. این اسیدهای چرب در بدن ساخته نمی شوند.

بنابراین، یکی از خواص ماهی قزل آلا حضور این اسید های چرب به میزان بالایی است. نسبت متعادل امگا۶ به امگا ۳ باید ۱:۱ و در نهایت۱:۲ باشد. اما متاسفانه نسبت امگا ۶ بسیار افزایش یافته و امروزه به نسبت حتی ۱:۲۰ رسیده است. از خواص ماهی قزل آلا می توان به  متعادل کردن نسبت امگا ۶ به امگا ۳ نام برد. نسبت متعادل می تواند به کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی، بیماری های قلبی، افسردگی، اضطراب، سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و …. کمک نماید.

 نحوه پختن صحیح قزل آلا
طبخ در فر

ماهی قزل آلای رنگین کمان سرشار از پتاسیم است.

پتاسیم ماده مغذی است که بیشتر افراد به مقدار کافی از آن استفاده نمی کنند. از خواص ماهی قزل آلا با داشتن میزان قابل توجه پتاسیم که نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد می توان اشاره نمود. رژیم های غذایی که مقدار کافی پتاسیم را ندارند می توانند فشار خون را بالا ببرند.
پتاسیم نوعی الکترولیت است که به حفظ تعادل مایعات در بدن شما کمک می کند و به سلامت عصب و انقباض عضلات کمک می کند. در واقع هر صد گرم گوشت قزل آلای پرورشی حدود ۳۷۷ میلی گرم پتاسیم دارد.

قزل آلای رنگین کمان غنی است از فسفر

فسفر دومین ماده معدنی در بدن است. رژیم غذایی غنی از فسفر به عملکرد درست دستگاه گوارش و به هضم صحیح و درست مواد غذایی کمک می نماید. همچنین، فسفر مورد نیاز برای رشد، نگهداری و تعمیر همه بافت ها لازم است. زیرا آنها برای ساخت بلوک های ژنتیکی، DNA و RNA مورد نیاز است. میزان فسفر قزل آلا در هر صد گرم گوشت آن ۲۲۶ میلی گرم است.

خواص ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم

سلنویم ماده اعجاز انگیز برای سلامتی جامعه امروز است. غلیظ ترین ماده معدنی موجود در ماهی قزل آلا رنگین کمان سلنیوم است که ازبا ارزشترین خواص ماهی قزل آلا است. سلنیوم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد طبیعی مغز و اعصاب، سیستم دفاعی  و تولید مثل سالم در خانم ها و آقایان است. سلنیوم می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

سلنیوم به تولید آنزیم های آنتی اکسیدانی که دارای اثرات محافظتی در سلامتی در بدن هستند کمک می کند. همچنین از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند. قزل آلای رنگین کمان منبع خوبی از سلنیوم است. ماهی قزل آلای رنگین کمان حاوی ۲۳/۶ میکروگرم سلنیوم است.

برای سفارش قزل آلای تازه ، پاک شده و کاملاً سالم و در بسته بندی های استاندارد با آدرس اینستاگرام و شماره تماس ما در ارتباط باشید. ۰۲۱۸۸۹۰۴۸۰۸۰۹۰۲۵۳۴۵۰۰۱-asan_mahi

غذای سالم و خواص قزل آلا
غذای سالم

خواص ماهی قزل آلا بدلیل حضور ویتامین D

نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است. با این حال ویتامین D رژیم های غذایی هم می تواند مهم باشد، به خصوص برای افرادی که از نور طبیعی خورشید به اندازه کافی برخوردار نیستند. ماهی قزل آلا رنگین کمان یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین است. ویتامین D عملکردهای اساسی زیادی برای سلامتی انسان دارد. این ویتامین به تقویت ایمنی، تنظیم فشار خون و تقویت سلامت استخوان ها کمک می کند.

ماهی قزل آلا رنگین کمان یک منبع عالی از ویتامین های گروه B

خانواده گروه B شامل انواع ویتامین های ارزشمند است. این ویتامین های محلول در آب می باشند که در سوخت و ساز نقش مهمی دارند. تیامین در بهره گیری بدن از اسیدهای آمینه و قندهای تجزیه شده کمک می نماید. نیاسین در تبدیل انرژی موثر است. نیاسین همچنین نقش مهمی در حذف مواد شیمیایی مضر از کبد دارد.

ویتامین B6 برای عملکرد درست انتقال دهنده های عصبی نقش پر رنگی دارد. انتقال دهنده های عصبی برای ساختن سروتونین و نوراپی نفرین اهمیت دارند. سروتونین و نوراپی نفرین می تواند بر خلق خوب انسان تاثیر بگذارند.
ویتامین B12 نقش اساسی در تولید گلبولهای قرمز دارد. ماهی قزل آلای رنگین کمان حاوی غلظت زیادی از این   ویتامین است. این ویتامین سطح هموسیستئین خون را نرمال نگه می دارد. هموسیستئین بالا با افزایش بیماری قلبی در ارتباط می باشد.

نتیجه گیری

ماهی قزل آلا علاوه بر اینکه بسیار خوش طعم و لذیذ است. دارای خواص بسیاری می باشد. این ماهی با توجه به شرایطی زیستی که دارد بسیار سالم و مقوی است.

مصرف مرتب این ماهی ضامن سلامتی افراد خانوار است. این ماهی با توجه به مواد مغذی فراوان بخصوص امگا۳ فراوانش نیازهای بدن را رفع می کند.

برای سفارش قزل الای سالم و ارگانیک شرکت آسان ماهی که زیر نظر خانم دکتر سلطان کریمی پرورش، صید و بسته بندی می شود همین الآن میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید.
تماس بگیرید: ۰۹۰۲۵۳۴۵۰۰۱-۰۲۱۸۸۹۰۴۸۰۸

مصرف ماهی قزل آلا
خواص ماهی قزل آلا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831