خواص گوشت قرمز ماهی سالمون و آشنایی با معجزه‌های رنگ قرمز آن برای بدن

خواص گوشت قرمز ماهی سالمون

 خواص گوشت قرمز ماهی سالمون با توجه به رنگ قرمز گوشت آن، بسیار زیاد و ارزشمند است. رنگ قرمز ناشی از رنگدانه کارتنوئید سبب خواص گوشت قرمز ماهی سالمون است که بسیار معجزه آسا می‌باشد. با خواص گوشت قرمز ماهی سالمون بیشتر آشنا شوید.

 

علت رنگ قرمز ماهی سالمون کاروتنوئیدها است. ماهی آزاد وحشی، رنگ خود را از رژیم غذایی خود می‌گیرد.
در حیات وحش، ماهی سالمون رنگ گوشت خود را از موجوداتی که می‌خورند دریافت می‌کند.

حتی تخم ماهی سالمون رنگ صورتی یا نارنجی است. رنگ بی‌نظیر این ماهی نشان دهنده رژیم گوشت‌خواری شامل میگو و کیریل است. هر گونه از ماهیان آزاد، نسبت متفاوتی از این سخت‌پوستان غنی از کاروتنوئید را می‌خورند، که بر میزان رنگ صورتی یا قرمز تأثیر دارد. به‌عنوان مثال، گونه ماهی ساکای و سوهو قوی‌ترین رنگ را دارند.

خواص گوشت قرمز ماهی سالمون

آستاگزانتین خواص گوشت قرمز ماهی سالمون

بسیاری از کشاورزان برای دستیابی به آن رنگ صورتی، در پرورش خود از رنگدانه آستاگزانتین مصنوعی که یک ترکیب طبیعی کاروتنوئیدی است استفاده می‌کنند. این رنگ نشان دهنده کیفیت گوشت ماهی سالمون است.

روغن ماهی یا اسیدهای چرب امگا ۳ غذاهای دریایی تنها چیزی نیست که می‌تواند عملکرد بدن را بهبود بخشد، بلکه آستاگزانتین یک رنگدانه کاروتنوئیدی است که در گوشت آزاد ماهیان، میکرو جلبک، مخمر و میگو مشاهده می‌شود دارای این خاصیت است.

گفته می‌شود آستاگزانتین یک آنتی اکسیدان است که فواید سلامتی زیادی دارد. این ماده ارزشمند برای بسیاری از بیماری‌های مانند پوستی، استقامتی، قلبی، درد مفاصل و حتی در درمان سرطان مفید است.

موارد اثرگذار کارتنوئید گوشت ماهی سالمون

۱٫ خاصیت آنتی اکسیدانی

همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها برای شما بسیار مفید هستند. اثرات مثبت آنتی اکسیدانی آستاگزانتین علت اصلی خواص گوشت قرمز ماهی سالمون به‌ویژه برای درمان سرطان است.

آستاگزانتین و کاروتنوئیدهای دیگر نشان دادند که بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی در برابر رادیکال‌های آزاد را دارند.

۲٫ مبارزه با سرطان

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن، تحقیقات زیادی در مورد نحوه کمک آستاگزانتین به در درمان سرطان‌های مختلف انجام شده است. یک منبع قابل اعتماد فواید کوتاه مدت و طولانی مدت برای درمان سرطان پستان را برسی نموده. نتایج، نشان دهنده کاهش رشد سلول‌های سرطانی پستان بوده است.

۳٫ خواص گوشت قرمز ماهی سالمون برای پوست

آستاگزانتین می‌تواند به‌صورت موضعی برای تقویت پوست سالم مورد استفاده قرار گیرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که استفاده همزمان از دوزهای موضعی و خوراکی آستاگزانتین می‌تواند به لطافت و چروک پوست، کوچکتر شدن لکه‌های تیره، جوان‌سازی و کمک به حفظ رطوبت پوست کمک کند.

۴- کمک به ورزشکاران

در مورد چگونگی تأثیر آستاگزانتین در استقامت و همچنین میزان خستگی بعد از ورزش، مطالعه زیادی صورت گرفته است. مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند باعث تقویت بدن شود.
استفاده از اسیدهای چرب امگا۳ منبع قابل اعتماد است که به استقامت بدن کمک می‌کند و از آسیب دیدن عضلات و اسکلت جلوگیری می‌کند.

۵- خواص گوشت قرمز ماهی سالمون و سلامت قلب

محققان همچنین به دنبال این ادعا هستند که آستاگزانتین می‌تواند سلامت قلب را تضمین کند. در سال ۲۰۰۶ در مطالعه‌ای، اثرات آستاگزانتین بر روی فشار خون بالا نشان داد که آستاگزانتین به بهبود سطح الاستین و ضخامت دیواره شریانی کمک می‌کند.

آستاگزانتین می‌تواند از بیماری‌های قلبی جلوگیری و به کاهش کلسترول خون کمک کند.

۶٫  تسکین درد مفاصل

آستاگزانتین در درمان درد مفاصل اثرات مثبتی داشته است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که آستاگزانتین ممکن است قادر به کاهش التهاب و علائم مربوط به درد آرتریت باشد.

۷٫خواص گوشت قرمز ماهی سالمون، باروری مردان

در یک مطالعه اثر آستاگزانتین بر باروری مردان بررسی شد. این مطلعه در طی سه ماه، روی ۳۰ مرد مختلف که قبلاً دچار نازایی بودند، بررسی شد.
محققان شاهد پیشرفت در پارامترهای مربوط به اسپرم مانند شمارش و تحرک و همچنین قدرت باروری شدند.

خواص گوشت قرمز ماهی سالمون

نتیجه‌گیری

برای بهره‌مندی از خواص آنتی اکسیدانی سعی کنید هفته‌ای یک یا دو بار ماهی سالمون میل کنید. همان‌طور که ذکر شد خواص  ماهی سالمون بسیار ارزشمند و زیاد است. بنابراین یک دلیل بزرگ برتری آن در دنیا این خواص درمانی و سلامتی آن است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831