سالمون دودی و آشنایی با این محصول خوشمزه، مغذی و بسیار پرطرفدار

سالمون دودی

سالمون دودی که  یک روش فرآوری برای طعم دادن، پخت و پز یا حفظ مواد غذایی با قرار دادن آن در معرض دود است. سالمون دودی بعد از فرآوری بسیار لذیذ و خوشمزه می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با سالمون دودی تا انتها با ما همراه باشید.

دودی کردن روشی است برای ماندگاری که از سالها قبل استفاده می‌شده است. روشی برای فرآوری انواع گوشت‌ها از جمله گوشت ماهی که در طعم آن بسیار موثر است. سالمون دودی بخاطر لذیذ بودن و خوش طعمی بسیار پر‌طرفدار است.

روند دودی کردن

برای دودی کردن ماهی سالمون، فیله‌های بدون استخوان را با نمک پوشانده و گاهی اوقات از شکر هم استفاده می‌کنند و اجازه می‌د‌هند ۱۲ تا ۲۴ ساعت بمانند تا رطوبت را از طریق فرآیندی خارج کنند.
نمک با بیرون کشیدن رطوبت، طعم خوش ماهی دودی را افزایش داده و به‌عنوان ماده نگهدارنده برای جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر که می‌توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند، عمل می‌کند.

سپس فیله‌ها با آب شسته می‌شوند تا نمک اضافی قبل از انتقال به کوره دودی کشیده شود تا خشک شود.

دود کوره، حاصل از سوزاندن تراشه‌های چوب یا خاک اره است – به‌طور معمول از درختان بلوط، افرا، یا درخت گل مینا – برای تولید دود استفاده می‌شود.

سالمون دودی

روش‌های دودی کردن سالمون

سالمون می‌تواند به روش گرم یا سرد دودی شود. تفاوت عمده در دمای اتاق دودی کردن است.

برای سالمون دودی سرد، دما باید به‌مدت ۲۰-۲۴ ساعت ۵۰-۹۰ درجه فارنهایت (۱۰-۳۲ درجه سانتیگراد) باشد. این محدوده دما برای آماده سازی آن به اندازه کافی گرم نیست، بنابراین باید در حین آماده سازی و پخت و پز مراقبت بیشتری انجام شود.

برعکس ، برای دودی کردن گرم ، محفظه باید به اندازه کافی گرم باشد تا حداقل ۳۰ دقیقه به دمای داخلی حداقل ۱۴۵ درجه فارنهایت (۶۳ درجه سانتیگراد) برسد تا ماهی سالمون درست آماده شود.

بیشتر سالمون دودی موجود در بازار دودی سرد است. انواع دودی گرم را می‌توانید تشخیص دهید زیرا بسته‌بندی آنها به‌طور کلی نشان می‌دهد که کاملاً پخته شده‌اند.

"<yoastmark

انتخاب و ذخیره‌سازی سالمون دودی

از آنجا که برخی از انواع سالمون دودی به یخچال احتیاج دارند، برخی دیگر تا باز شدن بسته نیاز به یخچال ندارند. برای توصیه‌های ذخیره‌سازی، برچسب محصول را بررسی کنید.

پس از باز شدن، سالمون دودی را می‌توان تا ۲ هفته در یخچال نگهداری کرد یا ۳ ماه در فریزر نگه داشت.

شما باید از ماهی دودی که دارای لکه‌های تیره زیادی است، خودداری کنید. این‌ها معمولاً طعم ناخوشایندی دارند و باید از بین بروند.

خلاصه

این محصول دودی با فرآوری فیله‌ها با نمک، و سپس قرار دادن آنها در یک کوره دود تهیه می‌شود. بیشتر فیله‌ها دودی سرد تهیه می‌شوند، به این معنی که دمای پخته شده آنها برای از بین بردن باکتری‌های مضر بالقوه بسیار کم است.

 

فواید ماهی سالمون دودی

اسیدهای چرب امگا ۳ EPA و DHA، ماهیان چرب مانند آزاد ماهیان، با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و کاهش مشکلات روانی مرتبط با سن ارتباط دارند.
این چربی‌ها  با کاهش تری گلیسیرید، کاهش التهاب و حفظ ساختار و عملکرد مغز در ارتباط است.

با این وجود، سایر مواد مغذی موجود در ماهی‌های چرب ممکن است تا حدی مسئول این اثرات باشند.

USDA توصیه می‌کند که بزرگسالان حداقل ۸ اونس (۲۲۷ گرم) غذای دریایی در هفته بخورند تا حدود ۲۵۰ میلی‌گرم EPH و DHA ترکیبی به‌دست آورند.
سالمون دودی همچنین دارای تعدادی ویتامین و مواد معدنی است که برای سلامتی شما حیاتی و مهم هستند. یک وعده ۱۰۰ گرمی حاوی ۱۳۶ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین B12 و همچنین ۸۶ درصد  ویتامین D است.

علاوه بر این ، همان اندازه از سالمون بیش از نیمی از نیاز روزانه شما به سلنیوم را تأمین می‌کند، که به‌عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و  شما را از انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند.

"<yoastmark

پآیا سالمون دودی مضر است؟

یک وعده ۱۰۰ گرمی  ماهی  دودی می‌تواند بیش از نیمی از سدیم تعیین شده توسط USDA را داشته باشد.

بنابراین ،  افراد پرخطر که نباید میزان بالایی نمک مصرف کنند در خوردن دقت بیشتری نماییند.

 

نتیجه‌گیری:

سالمون دودی ماهی شور است که به‌دلیل بافت چرب و عطر و طعم متمایز مشهور است. این ماهی دودی شده مملو از پروتئین با کیفیت بالا، چربی‌های امگا ۳ ضروری و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است.

با این حال، حاوی مقدار قابل توجهی سدیم است و انواع دودی سرد نیاز به طبخ دارد تا سلامت کامل داشته باشد.

 

هنوز هم، این غذای خوشمزه دودی می‌تواند یک غذای سالم در رژیم غذایی شما باشد که در حد متوسط مصرف شود.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831