انواع خاویار و طبقه بندی کیفیت خاویار ها به چه شرایطی وابستگی دارد؟

انواع خاویار

انواع خاویار در دنیا می تواند از گونه های مختلف گرفته شود. اما در ایران خاویار را بیشتر با گونه تاسماهیان می شناسند. بنابراین واژه انواع خاویار می تواند به طبقه بندی های متفاوت برگرد. ما در این مقاله شما را با انواع خاویار در دنیا آشنا خواهیم کرد با ما همراه شوید.

خاویار تقریباً از تمام ماهیان با تخمدان درشت و مناسب می تواند به دست آید. طبقه بندی خاویار بسته به موارد مختلفی چون گونه ، محل صید، نوع فراوری بستگی دارد.  ما در این مقاله از ملاک های طبقه بندی و دست بندی کیفی خاویار صحبت خواهیم نمود. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی جامعه کسب کنید.

همین الآن برای خریدخاویار سیاه اصل و با کیفیت بالا می توانید از طریق شماره های تماس و صفحه اینستاگرام همچنین بصورت آنلاین از همین سایت اقدام کنید. ۰۲۱۸۸۹۰۴۸۰۸ –۰۹۰۲۵۳۴۵۰۰۱-asan_mahi

انواع خاویار عناوین مختلفی برای شناسایی انواع خاویار به کار برده میشود.

۱) در برخی موارد، خاویار با گونه ماهی مشخص میشود: فیل ماهی ، چام، لامپ فیش.

۲) در برخی موارد محلی که ماهی از آن صید شده است برای شناسایی انواع خاویار بیان می شود: خزر، آمور، دانوب.

۳) در برخی مواقع نیز نوع فرآوری خاویار ذکر می¬گردد: دان، فشرده، چاشنی زده، پاستوریزه.

انواع خاویار و اطلاعات مورد نیاز آنها

طبقه بندی و نامگذاری محصولات خاویار به صورت قراردادی است. ممکن است از کشوری به کشوری دیگر تغییر کند. براساس قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا باید اطلاعات نوع خاویار و درجه بندی آن روی ظرف حاوی تخم عمل آوری شده است درج شود.

بر اساس مقررات برچسب زنی، قید وزن خالص، کشور تولید کننده و نام و آدرس شرکت تولید کننده تا توزیع کننده بر روی ظرف محصول درج شود. برچسب هایی که دارای کلمات، عبارات، تصاویر یا علائم غیر واقعی یا به هر نحوی به صورت گمراه کننده یا فریبنده در مورد کشور تولید کننده، فناوری عمل آوری و کیفیت محصول باشد. در آیین نامه برچسب زنی خاویار تخلف از قانون محسوب میگردد.

همین الآن برای خریدخاویار سیاه اصل در بسته بندی های استاندارد و بهداشتی می توانید از طریق شماره های تماس و صفحه اینستاگرام همچنین بصورت آنلاین از همین سایت اقدام کنید. ۰۲۱۸۸۹۰۴۸۰۸ –۰۹۰۲۵۳۴۵۰۰۱-asan_mahi

خاویار بری

کیفیت خاویار ها

یک نکته مهم در کیفیت انواع خاویار از گونه های مختلف ماهی (در زیر انواع ماهی در دنیا که قابلتتولید خاویار دارند اشاره می شود. ) درجه بندی کیفیت تخمدان است. بنابراین هر تخمدان باید بصورت انفرادی ارزیابی و طبقه بندی شود. اینکه مرحله رسیدگی تخمدان در چه مرحله ای باشد به درجه بندی کیفی تخمدان کمک می کند.

اینکار بسیار تخصصی است بنابراین باید فروشگاه های معتبر و علمی رجوع کنید تا خاویار با کیفیت و درجه بندی مشخص را تهیه کنید. تخم های با کیفیت بالا دارای دیواره محکم و سفتی است.

استحصال خاویار

هنگام فشرده شدن این تخم ها شکل آن تغیر می کند اما نمی ترکد. تخم های نرم تر ممکن است شکل کروی نداشته باشند و لی دلیلی بر بی کیفیتی آنها نیست. تخم های ترکیده و دارای شیرابه سفید از درجه پایین تری برخودار است.

بوی زننده و متعفن نشانه بی کیفیتی فرآوری و خرابی خاویار است. دقت در تمامی مراحل خاویار گیری بسیار حائزه اهمیت است. نگهداری تخمدان در فضایی سرد پس از استحصال بسیار مهم است. هرچه تخمدان تازه تر باشد کیفیت خاویار بالاتر است.

خاویار بلوگای امپریال

نکته بسیار جالب این است که تخم درون شکم ماهی که زنده هست یا بود کاملاً استریل است. بنابراین برای تولید خاویار تمیز و عاری از آلودگی محیط کاملاً بهداشتی برای استحصال و فرآوری استفاده می شود. بهترین اصول برای تولید خاویار، حفاظت تخمدان از آلودگی، بهداشت مناسب و حداقل زمان نگهداری ماهی و استحصال تخمدان قبل از فرآوری می باشد.

تخمدانهای با کیفیت بالایی که منجر به تولید خاویار با کیفیت بالا هستند برای پاستوریزه شدن بسیار مناسب می باشند.

آشنایی با انواع خاویار از گونه های مختلف در دنیا

تخمدان ماهی آزاد چام برای تولید خاویار استفاده می شود. قزل آلای صورتی، قزل آلای رنگین کمان و سایر گونه های آزادماهیان و شاه ماهی هرینگ، منابع مناسبی برای تولید خاویار است. همچنین ماهیان که نام برده میشود خاویار آنها مناسب مصرف است.

ماهی پولک آلسکا ، ماهی آلوایف، روغن ماهی اقیانوس اطلس، شاه ماهی هرینگ ،ماهی آزاد اقیانوس اطلس، ماهی سیم، ماهی کاپلین، ماهی کپور، ماهی قزل آلای چینوک، ماهی آزاد چام ،ماهی قزل آلای کوهو،

خاویار قرمز آزاد ماهی

ماهی کفشک، ماهی پرنده، گاو ماهی، ماهی گرانیدرز ماهی لامپ فیش ماهی ماکرل، ماهی کفال،ماهی روگی نارنجی، روغن ماهی اقیانوس آرام، ماهی سوف،اردک ماهی، ماهی قزلآلای صورتی، ماهی روچ، ماهی قزل آلای ساکآی ، تاسماهیان، ماهی قزل آلای رنگین کمان، تن ماهیان و ماهی سفید می باشد.

پتانسیل تولید خاویار از انواع مختلف گونه های ماهیان قابل توجه است اما جدا از عدم تقاضا در بازار مصرف برای همه این محصولات، محدودیتهای دیگری نظیر اصول صید و صیادی سنتی، عدم همزانی بلوغ ماهی با برنامه های زمانی صید، قوانین دولت مختلف و محدودیتهای فناوری سبب عدم تووسعه و پیشترفت در این زمینه شده است. این عوامل و سایر عوامل محدود کننده، استفاده و تولید محصولات خاویار از تخمدان ماهیان را محدود کرده است.

انواع خاویار
خاویار تازه

نتیجه گیری

در ایران معمولاً از تخم درون شکم انواع ماهیان مانند ماهی سفید، ماهی قزل آلا ، ماهی کپور،، ماهی سوف، اردک ماهی، ماه سیم، ماهی کفال، سالمون، شاه ماهی، ماهی کفشک، می توان استفاده کرد. اما در کشور ما تنها به تخم ماهیان خاویاری، خاویار گفته می شود. در ضمن تخم ماهیان خاویار ویژگی های ظاهری مشخص و متفاوت با سایر ماهیان دارد و ارزش غذایی بسیار بالاتری دارد. نکته دیگیری که باید توجه کنید انتخاب شرکت مورد اطمینان و علمی  است.

همین الآن برای خریدخاویار سیاه اصل فرآوری شده توسط متخصصان حرفه ای تلاژن  می توانید از طریق شماره های تماس و صفحه اینستاگرام همچنین بصورت آنلاین از همین سایت اقدام کنید. ۰۲۱۸۸۹۰۴۸۰۸ –۰۹۰۲۵۳۴۵۰۰۱-asan_mahi

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831