خاصیت ماهی سالمون نروژی برای سلامتی قلب و عروق  شما چیست؟

خاصیت ماهی سالمون نروژی

خاصیت ماهی سالمون نروژی شامل موارد زیادی است. یکی از خاصیت ماهی سالمون نروژی برای سلامتی قلب انسان است. شاید بارها شنیده باشید که سالمون نروژی غذایی قلب است. ما میخواهیم در این مقاله بررسی کنیم که خاصیت سالمون نروژی برای قلب چیست؟

بیماری های قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر دنیا است. بسیاری از افراد در جستجوی راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. خوردن ماهی سالمون نروژی به طور مرتب فواید زیادی از جمله سلامت قلب دارد.

براساس آمار مصرف سرانه ماهی در کشور ما بشدت پایین تر از سرانه مصرف جهانی است. این موضوع رابطه مستقیم با کاهش میزان سلامتی در جامعه ما دارد و بسیار نگران کننده است.
سالمون نروژی بدلیل خواص ارزشمندی که دارد سبب سلامتی قلب و عروق می شود. این ماهی حتی نسبت به سایر آبزیان ارزش بیشتری برای قلب دارد. با ما تا انتهای همراه شوبد   تا بدانید سالمون نروژی برای قلب چه کار می کند.

خاصیت ماهی سالمون نروژی ارزش غذایی غنی، خاصیت ماهی سالمون نروژی

 

سالمون نروژی ماهی چرب و منبع غنی از پروتئین، ویتامین های گروه B، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ است. مواد معدنی این ماهی بسیار فراوان است. غنی از مواد معدنی سلنیوم، فسفر، آهن و کلسیم همچنین این ماهی سرشار است از مواد آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است.

اسیدهای چرب امگا ۳

مطابق دستورالعمل های رژیم غذایی هر ۱۰۰ گرم ماهی سالمون نروژی حاوی ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم DHA به علاوه EPA ، دو نوع اسیدهای چرب امگا ۳ است. انستیتوی پزشکی آمریکا به مردان توصیه می کند که ۱۶۰۰ میلی گرم امگا ۳ زنان حداقل روزانه ۱۱۰۰ میلی گرم مصرف کنند. زنان باردار به ۱۴۰۰ میلی گرم امگا ۳ در روز نیاز دارند.

خاصیت ماهی سالمون نروژی

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند حداقل دو بار در هفته ماهی آن هم ماهی های چرب مانند سالمون بخورید ، زیرا منبع غنی پروتئین و همچنین یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ است. این اسیدهای چرب ، به ویژه آنهایی که به ایکوزاپنتائنوئیک اسید (EPA) دکوزهگزانوئیک اسید (DHA) معروف هستند، برای رژیم غذایی انسان ضروری هستند.

در اصطلاحات تغذیه ای ، “ضروری” بدان معنی است که بدن ما نمی تواند این چربی ها را به تنهایی تهیه کند، اما برای متابولیسم طبیعی و سلامتی بسیار مهم هستند. این بدان معنی است که آنها  را باید از طریق رژیم غذایی به دست آورد. بهترین منبع EPA و DHA ماهی روغنی مخصوصاً ماهی سالمون است. در بدن انسان ، اسیدهای چرب امگا ۳ در چندین عملکرد مهم متابولیک نقش دارند ، که در چندین سطح بیشترین اثر را دارد. تقویت عملکرد قلب سالم ، جلوگیری از بیماری و سکته مغزی می شود. در واقع می توان گفت که سالمون نروژی بدلیل داشتن میزان بالایی از این اسیدهای چرب مفید برای قلب بسیار ارزشمند است.

خاصیت ماهی سالمون نروژی
خاصیت ماهی سالمون نروژی

درمان بیماری قلبی

یک مقاله مطالعاتی را در مورد تأثیر ماهی های غنی از امگا ۳، مانند ماهی سالمون نروژی، و مکمل های روغن ماهی بر سلامت قلب بررسی کرد. در این بررسی نتیجه گیری شد که  ماهی به محافظت در برابر بیماری های قلبی و کاهش مرگ و میر در بیماران مبتلا به نارسایی قلب کمک می کند. در واقع افراد با مصرف ماهی سالمون با شرایط زیر سلامت قلب خود را تظمین می کنند.
کاهش خطر ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب، که می تواند منجر به مرگ ناگهانی قلب شود. کاهش سرعت رشد پلاک که باعث انسداد رگ های خونی می شود.کاهش سطح تری گلیسیرید. فشار خون را  کاهش می دهد. کمک به جلوگیری از التهاب رگ های خونی و تشکیل لخته های خون می کند.

خاصیت ماهی سالمون نروژی
خاصیت ماهی سالمون نروژی

خاصیت ماهی سالمون نروژی برای تری گلیسیرید و سلامت قلب

 

سطح بالای تری گلیسیرید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. امگا ۳ تولید لیپوپروتئین ها و تری گلیسیریدهای با چگالی کم را کاهش می دهد، در نتیجه سلامت کلی قلب شما را بهبود می بخشد. خوردن ماهی سالمون نروژ می تواند به میزان بالای به کاهش۵۰ درصدی تری گلیسیرید کمک می کند.

مصرف ۳۷۵ میلی گرم DHA و ۴۶۵ میلی گرم EPA توسط FDA برای کمک به کاهش تری گلیسیرید تأیید شده است. شما می توانید به جای مصرف مکمل های روغن ماهی به میزان سه وعده از ماهی سالمون نروژی برای تامین این ماده غذایی ارزشمند بدنتان استفاده کنید.

خاصیت ماهی سالمون نروژی در تعدیل فشار خون

بطور کلی افرادی که دچار فشار خون بالا هستند بتدریج دچار مشکلات قلبی و عروقی می شوند. به نظر می رسد مصرف ماهی سالمون نروژی سبب کاهش فشار خون بالا می شود. در نتیجه مصرف مداوم ماهی سالمون برای افراد دارای فشار خون بالا می تواند تا حدود زیادی سلامت قلب این بیماران را هم تضمین کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831