خاصیت ماهی سالمون برای مغز و سلامتی آن چه مواردی است؟

خاصيت ماهي سالمون

خاصیت ماهی سالمون برای مغز مانند بسیاری از موارد دیگر زیاد و قابل توجه است. خاصیت ماهی سالمون می‌تواند سلامتی و عملکرد صحیح مغز شما را تضمین کند. با خاصیت ماهی سالمون  برای مغز بیشتر آشنا شوید.

ماهی سالمون یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین غذاهایی است که می‌توانید بخورید. سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا۳ است. این موارد برای سلامتی قلب و سلامت چشم بسیارعالی است و حتی به کاهش وزن کمک می‌کند. اما یکی از خاصیت‌های سلامتی خوردن ماهی سالمون برای مغز است.

سلامت مغز در تمام مراحل زندگی نگران کننده است همه ما برای بهبود فعالیت‌های روزانه خود بسیار مهم است. به‌علاوه داشتن مغزی که عملکرد مناسب داشته باشد برای زندگی نیز ضروری است. بنابراین یافتن غذاهایی که از سلامت مغز پشتیبانی می‌کنند بدون توجه به اینکه در چه مرحله‌ای از زندگی قرار دارید بسیار مهم است.

آیا ماهی سالمون برای مغز مناسب است؟

خاصیت ماهی سالمون نروژی برای سلامتی مغز شما باورنکردنی است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که ماهی سالمون برای سلامتی و عملکرد مغز مفید است. ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ است. برای سلامتی مغز باید سعی کنید ماهی‌های چرب مانند سالمون و سایر غذاهای سالم را به‌طور مرتب میل کنید.

حدود ۶۰٪ از مغز از اسیدهای چرب ساخته شده است انواع مختلفی از اسیدهای چرب وجود دارد. با این حال، بخش عمده‌ای از اسیدهای چرب در مغز دکوزاهگزانوئید اسید، با نام مستعار DHA هستند. DHA یک اسید چرب امگا ۳ است که به‌طور عمده در ماهی‌های روغنی مانند سالمون وجود دارد.
بدن انسان DHA را تولید نمی‌کند. بنابراین باید آن را از طریق رژیم غذایی به دست آوریم. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون بهترین روش برای تقویت DHA برای حمایت از مغز است.

 

خاصیت ماهی سالمون
خاصیت ماهی سالمون

خاصیت ماهی سالمون  و مزایای امگا ۳ برای سلامت مغز

همانطور که در بالا ذکر کردیم، ماهی آزاد پر از اسید چرب امگا DHA DHA است. فواید اسیدهای چرب امگا ۳ کاملاً شناخته شده و بسیار تحقیق شده است. مزایای سلامتی می‌تواند در کلیه مراحل زندگی قابل توجه باشد و به پیشگیری از بیماری و بهبود عملکرد مغز کمک کند.

عملکرد سلول مغزی

اسیدهای چرب امگا ۳ از “انعطاف‌پذیری سیناپسی” پشتیبانی می‌کنند. که اساساً به معنای کمک به ارتباط سلول‌ها در مغز است. انعطاف‌پذیری سیناپسی بر بیان چندین مولکول مرتبط با یادگیری و حافظه که در سیناپس‌ها یافت می‌شود، تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، DHA از عملکرد بهینه مغز پشتیبانی می‌کند.
DHA به تولید انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند که به سلول‌ها می‌گویند چه کاری انجام دهند. وقتی مغز شما به‌طور مؤثر عمل می‌کند، استرس کمتری هم برای شما وجود دارد.

DHA باعث کاهش التهاب مغزی می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که کمبود رژیم غذایی امگا۳ باعث ایجاد التهاب در مناطق خاص مغز می‌شود. التهاب در مغز شما یا هرجای بدن باعث عملکرد نامطلوب می‌شود.

 

خاصیت ماهی سالمون  برای افسردگی و سلامت مغز

افسردگی به‌طور خاص به شیمی مغز و عملکرد آن مربوط می‌شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم، DHA باعث کاهش التهاب در مغز می‌شود.

التهاب می‌تواند سبب افسردگی و از دست دادن حافظه شود. اگرچه بسیاری از دلایل دیگر مربوط به افسردگی وجود دارد، عدم تعادل در انتقال دهنده‌های عصبی سروتونین و دوپامین (که با خوردن امگا ۳ می‌تواند بهبود یابد) با این اختلال ارتباط دارد.

خاصیت ماهی سالمون نروژی برای بهبود حافظه و سلامت مغز

ماهی‌های چرب برای جلوگیری از کم شدن حافظه وابسته به سن و کاهش افت شناختی بسیار موثر است. مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون دو بار در هفته، ۱۳٪ از مشکلات حافظه را برای افراد ۶۵ سال و بالاتر نشان داد.

افرادی که به‌طور مرتب ماهی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند عملکرد مغز را به‌طور طبیعی بهبود می‌بخشند.

خاصیت ماهی سالمون نروژی برای جلوگیری از آلزایمر

مطالعات اخیر  نشان داده‌اند که خوردن یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد DHA، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. آلزایمر و سایر بیماری‌های دژنراتیو در مغز را می‌توان با خوردن غذاهای پر DHA جلوگیری یا کاهش داد.

بنابراین، به دست آوردن اسیدهای چرب امگا ۳ از رژیم غذایی ، به‌ویژه با افزایش سن ، بسیار مهم است تا از خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و حتی ADHD جلوگیری کند.

خاصیت ماهی سالمون نروژی رشد مغزی در جنین و کودک

اسیدهای چرب امگا ۳ نیز نقش مهمی در رشد مغز دارند. این اسیدهای چرب برای رشد سالم مغز و چشم در رحم ضروری هستند. بنابراین، رشد سالم مغز قبل از تولد است و زنان باردار بهتر است ماهی سالمون مصرف کنند.
اسیدهای چرب همچنان در رشد پس از تولد و همچنین در اوایل کودکی نقش مهمی دارند. افزایش مصرف ماهی با بهبود شناخت در کودکان همراه بوده است.

نتیجه‌گیری

ماهی سالمون یک غذای خوشمزه است که امروزه به‌راحتی قابل دستیابی است. خاصیت ماهی سالمون نروژی سبب عملکرد صحیح مغز می‌شود. مصرف منظم حداقل دو وعده ماهی سالمون در هفته می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن و مغز شما را تأمین کند.

خاصیت ماهی سالمون
خاصیت ماهی سالمون

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831