خرید خاویار مدرن و آشنایی با CITES برای تولید پایدار ماهیان خاویاری

خرید خاویار مدرن

خرید خاویار مدرن امروزه تنها به تاسماهیان دریایی خزر تعلق نمی‌گیرد. سی سال پیش، بیشتر خاویارها از دریای خزر صادر می‌شدند و تسلط تجارت و خرید خاویار مدرن توسط انگشت شماری از تاجران خاویار ایران و روسیه بود. خرید خاویار مدرن امروزه دیگر جهانی، و تولید آن پایدارشده است.

از زمان تأسیس CITES در سال ۱۹۹۸ و به دنبال افزایش تقاضا برای خاویار ماهیان خاویاری که به طور پایدار تولید می‌شوند، این صنعت به یک تجارت جهانی تبدیل شده، و مزارع پرورش آن در سراسر جهان بوجود آمد.

ماهی خاویاری در تولید خرید خاویار مدرن

از این ماهی با ارزش بالا برای تهیه خاویار استفاده می شود.این ماهی‌ها متعلق به ۳۰۰ میلیون سال پیش بوده، که از زمان دایناسورها جان سالم به‌در برده‌اند. بزرگترین گونه آن ماهی خاویاری بلوگا (Huso Huso) است که می‌تواند ۶ متر رشد و بیش از ۱۰۰ سال عمر کند و بیش از دو تن وزن داشته باشد.

ماهی خاویاری سیبری (Acipenser Baerii) خیلی خوب در سراسر دنیا پرورش می‌یابد، و خاویاری به نام بری تولید می‌کند. ماهی خاویاری سیبری می‌تواند تا ۲۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد، و بین چهار تا شش سال طول می‌کشد تا خاویار تولید کند. مانند ماهی قزل‌آلا، ماهیان خاویاری زندگی خود را در سفر بین اقیانوس و رودخانه‌هایی که در آن تغذیه می‌شوند، می‌گذرانند.
با کاهش جمعیت ماهیان خاویاری، تعداد کمی از  ماهیان خاویاری باقی مانده است. در امکانات آبزی‌پروری ماهیان خاویاری، شرایط به طور کلی بهتر از حد طبیعی است و باعث می‌شود ماهیان خاویاری سریعتر رشد کنند. با این حال، پیش‌بینی و کنترل تولید خاویار می‌تواند مشکل باشد زیرا ماهیان خاویاری به همان میزان بالغ نمی‌شوند، و هر ساله تولیدمثل نمی‌کنند. 

خرید خاویار مدرنخرید خاویار مدرن – تازه در مقابل پاستوریزه

خاویار از طراحی و فرآوری‌های متفاوت بوجود می‌آید. انواع مختلفی از این ماهی وجود دارد و همچنین روشهای مختلف تهیه وجود دارد که منجر به کیفیت‌های مختلف خاویار می‌شود. خاویار تازه (روسی با “نمکی سبک”) بهترین طعم را دارد.

خاویار تازه از نظر کیفیت برتر است، اما با ماندگاری کوتاه همراه است. با پاستوریزه‌کردن خاویار، یا مخلوط آن با مواد افزودنی مانند Borax و LIV-1 می‌توان مدت زمان ماندگاری خاویار را افزایش داد، اما این نتیجه باعث می‌شود خاویار مقاومت و طعم خود را از دست بدهد.

 

قیمت ها و خرید خاویار مدرن

اگر می‌دانید خاویار چیست، شاید این را هم بدانید که یکی از با ارزش‌ترین غذاهای جهان است. خاویار ماهیان خاویاری، تقریباً مانند زعفران، جزو کالاهای با ارزش در جهان است. هرچه ماهی خاویاری بیشتر عمر کند، خاویار آن بیشتر می‌شود. بلوگا خاویار، از ماهیان بومی دریایی خزر، Huso Huso، استحصال شده، و برای تولید ۱۸ تا ۲۰ سال  زمان نیاز دارد. جای تعجب نیست که هزینه بالایی داشته باشد.

اما واقعاً، آیا برای بدست آوردن خاویار، باید ماهی را بکشید؟ پاسخ این است: “نه”. به لطف آنجلا کوهل، زیست شناس دریایی آلمانی، راهی برای استخراج خاویار بدون کشتن آن وجود دارد. خاویار در اصل تخم ماهی است. دلیل پرهزینه بودن این است که ماهیان خاویاری به مدت ۱۰ سال یا بیشتر، قبل از برداشت (کشته شدن) برای نقش خود(تولید خاویار) پرورش می‌یابند. خاویار معمولاً در کنار بلینی(پنکیک روسی)، نان تست و سیب‌زمینی پخته، همراه با ودکا و یا شامپاین مورد علاقه شما سرو می‌شود.

خرید خاویار مدرنچگونه بفهمیم خرید خاویار مدرن خوب است یا بد

 

رایحه خاویار باید خوب باشد، و دانه‌های آن در برابر زبان و دندان شما بترکد. این عطر و طعم در ابتدا باید طعمی تازه داشته باشد. شوری باید به خوبی در خاویار ایجاد شود. خاویار خوب مزه گل نمی‌دهد.

 

CITES چیست؟

کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر (CITES) یک توافق بین‌المللی بین دولت‌ها است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که تجارت بین‌المللی نمونه حیوانات وحشی بقای آنها را تهدید نمی‌کند.

با توجه به اینکه تقریباً تمام خاویارهای معامله‌شده امروزه پرورش‌یافته هستند، CITES اکنون این صنعت را در سطح عمومی‌تری نظارت می‌کند و بهترین عملکرد را از طریق یک سیستم رمزگذاری تضمین می‌کند. کلیه تولیدکنندگان ثبت شده خاویار، یک کد CITES را در قسمت زیربسته‌های خود قرار می‌دهند تا محتوای آنها معتبر باشد.

چندین کلاس یا انواع ماهیان خاویاری وجود دارد، که می‌توان خاویار را از آنها استخراج کرد:
• بلوگا، از دریای جنوبی کاسپین. رنگ خاویار این نوع، از خاکستری تا سیاه است.
• استرلیاد، از اوراسیا
• آسترا همچنین به عنوان خاویار روسی گفته می‌شود.
• ماهی خاویاری سیبری
• سوروگا از ماهی خاویاری ازون‌برون

نتیجه گیری :

خاویار در واقع یکی از پرارزش‌ترین غذاهای موجود در بازار است. اما به دلیل روش “بدون کشتار” که معرفی شد، برداشت خاویار از مزارع ماهیان خاویاری و بدون کشتن ماهیانی که سالهاست زندگی می کنند، فقط برای تولید خاویار مدرن خوشمزه، فرآیند پایدار جدیدی را به وجود آورد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831