خواص سالمون نروژ و مواد مغذی ارزشمند آن برای سلامتی بدن

خواص سالمون نروژ

خواص سالمون نروژ، طبق مطالعات فراوانی بسیار ارزشمند شناخته شده است. یکی از دلایل عمده پرطرفداری و ارزشمندی آن خواص سالمون نروژ می‌باشد، که بسیار هم زیاد است. در این مقاله با خواص سالمون نروژ و بدست آوردن حداکثر مواد مغذی آن آشنا شوید.

طبق گفته سازمان غذا و دارو، ماهی سالمون یکی از ماهیان پرمصرف در جهان است. این ماهی به‌دلیل داشتن چربی‌های غیراشباع و مناسب برای قلب، پروتئین ارزشمند، و سایر مواد مغذی به جلوگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

با آگاهی از فواید ماهی سالمون و مشخصات غذایی آن می‌توانید با خیال راحت آن را در فهرست غذای روزانه خود قرار دهید.

خواص سالمون نروژ به‌عنوان یک غذای عالی 

ماهی سالمون، منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شایع از جمله بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

 

خواص سالمون نروژ
خواص سالمون نروژ

 

در مقایسه با بیشتر گوشت‌های قرمز، ماهی سالمون از کالری و چربی اشباع کمتری برخوردار است و این امر برای افرادی که سعی در کاهش وزن یا مدیریت کالری دریافتی دارند ایده‌آل است. ماهی سالمون حاوی مقدار زیادی پروتئین است که برای ساختن بافت‌ها، آنزیم‌ها و سلول‌های بدن ضروری است.

 

امگا۳ و خواص سالمون نروژ که بسیار ارزشمند است

فواید اصلی ماهی سالمون از مقدار بالای اسیدهای چرب امگا۳ حاصل می‌شود. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) ، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون می‌توانند:

سلامت قلب را بهبود دهند.
احتمال ابتلا به آریتمی‌های (اختلال در ریتم قلب) تهدید کننده زندگی را کاهش دهند.
سطح تری گلیسیرید را کاهش دهند.
سرعت رشد پلاک آترواسکلروتیک (تصلب شرایین قلب) در قلب را کاهش  دهند.
اسید (EPA) و اسید (DHA) موجود در ماهی سالمون می‌توانند خطر بیماری قلبی شما را کاهش دهند.

        برای بافت مغز فواید سلامتی فراوانی دارند.

         به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

     طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد، چربی‌های موجود در ماهی سالمون از التهاب و لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند.

 

خواص سالمون نروژ و مقدار مصرف آن در هفته

از آنجا که ماهی آزاد ماهی روغنی است، باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بیشتر از دو وعده در هفته ماهی سالمون یا سایر ماهی‌های چرب مشابه مصرف نکنید.

اگر دوست دارید، می‌توانید دو وعده خود را در یک وعده غذایی واحد ترکیب کنید. اگر از بیماری انسداد قلبی رنج می‌برید، توصیه می‌شود حداقل روزانه یک گرم اسید ایکوزاپنتانوئیک و دکوزاهگزانوائیک اسید مصرف کنید، ترجیحاً از ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون استفاده کنید.

چگونه سالمون بخوریم

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که به‌جای سرخ کردن ماهی سالمون آن را بپزید یا گریل کنید.

با این کار از اضافه کردن کالری اضافی از طریق روغن‌های ناسالم خود داری می‌کنید. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، از سس‌های پرچرب پرهیز کنید و به‌جای آن، سبزیجات و ادویه‌جات را اضافه کنید.

برای یک دستورالعمل خوش طعم تابستانی، ماهی سالمون را با شوید تازه مخلوط کنید سپس بعد از طعم‌دار شدن، آن را روی یک گریل کاملاً بپزید و قبل از سرو از آب‌لیمو استفاده کنید. اگر شما ماهی سالمون پخته را دوست ندارید، می‌توانید سالمون دودی را نیز انتخاب کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که، مزایای سلامتی سالمون دودی مشابه مزایای ماهی کبابی یا پخته شده است. البته بخاطر داشته باشید که ماهی سالمون دودی عموماً دارای سدیم زیادی است بنابراین باید در مصرف آن مراقب بود.

 

خواص سالمون نروژ
خواص سالمون نروژ

مشخصات تغذیه‌ای ماهی سالمون

طبق راهنمای انجمن قلب آمریکا، سه وعده ماهی سالمون تازه یا یخ زده شامل:

بین ۱٫۱ تا ۱٫۹ گرم امگا سالم است
۱۹ گرم پروتئین
۱۰ گرم چربی
۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C
مقادیر دقیق مواد مغذی بسته به نوع ماهی است. مواد مغذی در ماهی سالمون وحشی با پرورشی متفاوت است. وزارت کشاورزی ایالات متحده اظهار می‌دارد که هر دو نوع دارای مقادیر زیادی چربی امگا ۳ هستند.

 

نحوه انتخاب و نگهداری ماهی سالمون

هنگام خرید ماهی سالمون، از خریداری فیله‌های که کنارشان به رنگ قهوه‌ای در آمده پرهیز کنید. ماهی باید محکم باشد. برای بررسی، گوشت را با انگشت خود فشار داده و از بازگشت آن مطمئن شوید. 

ماهی سالمون تازه را در یخچال ظرف سه تا پنج روز نگهداری و سپس میل کنید. همچنین می‌توانید ماهی سالمون تازه را  برای مصارف بعدی در یک ظرف فریز کنید. ماهی منجمد برای خوردن تا سه ماه بی‌خطر است.

 

خواص سالمون نروژ
خواص سالمون نروژ

اشکال دیگر مورد مصرف ماهی سالمون

روغن‌های چرب امگا ۳ حاصل از ماهی آزاد نیز به شکل کپسول به فروش می‌رسند. یکی از مهم‌ترین فواید مکمل‌های روغن ماهی سالمون کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. 

حد توصیه شده بین دو تا چهار گرم اسید ایکوزاپنتائنوئیک و دکوزا هگزانوئیک اسید در روز است. به یاد داشته باشید که باید فقط مکمل‌ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. برای افراد فاقد مشکلات سلامتی، ماهی تازه بهترین روش برای به دست آوردن خواص سالمون نروژ است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831