خواص صدف استوانه‌ای(ملوک) و آشنایی با مصرف این صدف ارزشمند

صدف استوانه‌ای(ملوک)

خواص صدف استوانه‌ای(ملوک) به دلیل مواد مغذی ارزشمندی که دارد بسیار زیاد است. در این مقاله شمار با خواص صدف استوانه‌ای(ملوک) آشنا می‌نماییم.

صدف ملوک یکی از انواع صدف‌های خوراکی از خانواده Mollusca و رده دوکفه‌ای‌ها و جنس solen vagina است. این صدف درون یک پوسته استوانه‌ای شکل است. این صدف معمولاً با ماهیچه قوی خود درون ماسه‌های دریا فرو می‌روند. این صدف‌ها فاقد دندان هستند بنابراین آن‌ها تنها از ذرات ریز درون آب به‌صورت فیلتر کردن استفاده می‌کنند. درون پوسته صدف استوانه‌ای گوشت سفید ماهیچه‌ای وجود دارد که بافت نرم و طعم بسیار لذیذ دارد.

صدف استوانه‌ای(ملوک) علاوه بر اینکه بسیار خوش‌طعم است، با توجه به مواد مغذی نسبتاً کامل بسیار ارزشمند است. مواد مغذی درون صدف استوانه‌ای شامل انواع مواد معدنی، ویتامینی و انواع اسیدهای آمینه و اسید های چرب ارزشمند است.

خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)
خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

خواص صدف استوانه‌ای(ملوک) شامل چه مواردی است؟  

صدف ملوک به دلیل طعم، کیفیت و ارزش غذایی، صدف بسیار ارزشمندی است. پروتئین‌هایی آن‌ها ازنظر بیولوژیکی ارزش بالایی دارد و چربی بسیار کمی دارند. از خواص صدف استوانه‌ای(ملوک) می‌توان به منبع مهم کلسیم، آهن، فسفر، سلنیوم، روی و پتاسیم اشاره کرد. از ارزشمندترین خواص صدف استوانه‌ای(ملوک) اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا ۳ است. این صدف حاوی انواع ویتامین‌های باارزش است. ویتامین B12 و B1 مهم‌ترین آن‌ها هستند. از دیگر ویتامین ها ریبوفلاوین (B2)، نیاسین(B3)، اسیدفولیک (B9)، ویتامین C و ویتامین D که به میزان متوسط‌تر در صدف وجود دارد. همچنین این صدف حاوی مقدار قابل‌توجه ای از ویتامین A است. این صدف‌های استوانه‌ای شکل دارای میزان پروتئین بالای است.

کالری مناسب از خواص صدف استوانه‌ای(ملوک) ارزشمند برای ورزشکاران

۱۱۶٫۲۴ گرم صدف ملوک حاوی ۱۰۶ کالری است. بنابراین برای افرادی که به دنبال غذاهای کم‌کالری اما پرفایده با پروتئین بالا می‌گردند مناسب است.

چربی ارزشمند از خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

۱۱۶٫۲۴گرم صدف ملوک حاوی تنها ۱/۸ گرم چربی است. همچنین این صدف حاوی مقادیر ارزشمند اسیدهای چرب غیراشباع امگا۳ است. امگا۳ صدف باعث می‌شود که کلسترول بد خون کاهش یابد. همچنین این چربی غیراشباع در سلامتی تمامی اعضای بدن نقش دارد.آبزیان از محدود غذاهای است که حاوی میزان قابل توجهای از این اسید چرب می‌باشند. تمام ارگان های بدن عملکردشان وابسته به امگا۳ است .

 

خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)
خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

کلسترول از خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

در همین میزان صدف ملوک حدود ۸۵ میلی‌گرم کلسترول است. با توجه به توصیه انجمن قلب آمریکا مصرف کلسترول نباید بیشتر از ۳۰۰ گرم در روز باشد. بنابراین این میزان از کلسترول از این صدف بسیار ایده آل است.

پروتئین و اسیدهای آمینه ارزشمند از خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

امروزه پروتئین یکی ارزشمندترین اجزای مواد غذایی به‌حساب می‌آید. بدن برای اینکه سالم و عملکرد درست در تمامی اجزای خود داشته باشد نیاز به پروتئین بالایی به‌صورت روزانه دارد. صدف استوانه ای ملوک حاوی ۲۱٫۲ گرم پروتئین است. این پروتئین حاوی انواع اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری است که می‌تواند ایمنی را قوی و به تولید آنزیم‌ها کمک کند. این پروتئین برای سلامت ناخن و پوست و موی شما بسیار ارزشمند است و باعث حفظ سلامتی آن‌ها می‌شود. این میزان پروتئین برای ورزشکاران و افرادی که به دنبال لاغری و تناسب‌اندام هستند بسیار ارزشمند است.

کلاژن از خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

این صدف حاوی میزان قابل‌توجه ای کلاژن است. با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کم می‌شود بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی کلاژن اهمیت زیادی دارد. کلاژن صدف باعث بهبود متابولیسم، زیبایی پوست و مو، سلامتی قلب و عروق و کبد می‌شود. همچنین باعث سلامتی مفاصل استخوانی می‌گردد.

خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)
خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

ویتامین B12 موجود در گوشت صدف استوانه‌ای

این صدف حاوی میزان بالایی از ویتامینB12 است که با مصرف آن می‌توان باعث جذب درست مواد غذایی شود. ویتامین B12 صدف نقش مهمی در عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی، مبارزه با خستگی مزمن و تسریع در انتشار ملاتونین و بهبود الگوهای خواب دارد. همچنین B12 به عملکرد سلول‌های قرمز خون و سلول‌های عصبی کمک کرده و درساخت DNA نقش دارد.

ویتامین A موجود در گوشت صدف استوانه‌ای

با مصرف این صدف با توجه به میزان قابل‌توجه این ویتامین می‌توانید بینایی خود را تقویت نمایید. همچنین ویتامین A صدف باعث تقویت سیستم ایمنی در مقابل عفونت‌های ویروسی می گردد.

ویتامین C موجود در گوشت صدف استوانه‌ای

ویتامینC یک ویتامین بسیار پرفایده و ارزشمند است. میزان این ویتامین در این صدف قابل‌توجه است. این ویتامین از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند. این عملکرد ویتامین C باعث می‌شود از بروز انواع سرطان جلوگیری شود. همچنین این ویتامین به بازسازی ویتامین E کمک می‌کند و زیبایی را افزایش می دهد و از پیری جلوگیری می‌کند. مصرف این صدف زخم‌ها را بهبود می‌بخشد، غضروف‌ها، استخوان‌ها و دندان‌ها را ترمیم و حفظ می‌کند.

خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)
خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

کلسیم موجود در گوشت صدف استوانه‌ای

در این میزان صدف یعنی حدود ۱۱۶گرم صدف حدود۸/۵۴ میلی‌گرم کلسیم است. مصرف صدف ملوک به رشد و تقویت استخوان‌ها کمک کرده، همچنین به عملکرد درست اعصاب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

آهن موجود در گوشت صدف استوانه‌ای

آهن موجود در صدف کم خونی را درمان میکند . این آهن صدف مزایایی زیادی برای سلامتی ازجمله تولید انرژی، سلامت سیستم ایمنی، و کمک به اکسیژن‌رسانی در بدن دارد.

نتیجه گیری :

خواص صدف استوانه‌ای(ملوک) ازنظر سلامتی و درمانی

با توجه به مواردی گفت شده صدف استوانه ای یک غذای سالم است که می‌تواند سلامتی بسیار از اعضای بدن را به ارمغان بیاورد. این غذا بسیار مناسب ورزشکاران و افرادی که به دنبال لاغری هستند است. این صدف بسیاری از بیماری‌ها مانند کم‌خون، انواع سرطان ، سلامتی قلب و عروق، کنترل کلسترول بد، زیبایی و سلامت پوست و مو، سیستم دفاعی و کاهش انواع بیماری‌های ایمنی ، جلوگیری از افسردگی و تقویت سیستم عصبی، سلامتی استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان، سلامتی چشم و قدرت بینایی، ضد پیری و بسیاری از دیگر بیماری‌ها را پیشگیری و درمان می‌کند.

 نحوه مصرف صدف استوانه‌ای(ملوک)
خواص صدف استوانه‌ای(ملوک)

اشتراک گذاری

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831