خواص ماهی شامل چه نکات قابل توجه و گرانقدری می‌باشد؟

خواص ماهی امروزه، دیگر بر کسی پوشیده نیست. خواص ماهی از نظر سلامتی و درمانی بسیار مهم و ارزشمند است. شما با دنبال کردن این مقاله علمی به ارزش‌های خواص ماهی پی خواهید برد. با ما همراه شوید.

بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی، از جمله چاقی، دیابت، فشار خون بالا، و هایپرلیپیدمیا (چربی خون بالا)، در کشورهای توسعه یافته رواج دارد. سندرم متابولیک شامل خوشه‌ای از علائم است که به بیماری‌های شیوه زندگی مربوط می‌شود و با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و برخی از انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و کبد چرب همراه است.

همراه با افزایش سریع تعداد سالمندان مبتلا به بیماری‌های سبک زندگی، از نظر پزشکی و اقتصادی به مشکلات جدی ملی تبدیل شده‌اند. افزایش قند و چربی در رژیم غذایی مانند نوشیدن نوشابه و مصرف فست‌فود، متأثر از عوامل مختلفی باعث افزایش چاقی و دیابت است.
تغییر شکل دادن به محیط غذایی یک روش نویدبخش برای مشکلات مربوط به بیماری سبک زندگی است. غذاهای دریایی در حال حاضر به‌عنوان یک ماده غذایی ضروری است. غذاهای دریایی دارای پروتئین فراوان با کیفیت بالا و اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFAها)، و دیگر مواد مغذی مانند مواد معدنی، عناصر کمیاب و ویتامین‌ها است. این مواد مغذی برای عملکردهای بدن ضروری هستند و برای رشد، سیستم مغز و عصبی مفید هستند. آنها همچنین خاصیت ضد سرطان. غذاهای دریایی به کاهش بحران‌های غذایی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه کمک کرده است و یک رژیم غذایی متنوع و مغذی با ارزش را فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر، مصرف غذاهای دریایی به تدریج در سراسر جهان افزایش یافته است.

خواص ماهی تاثیرگذار بر سبک زندگی

در دنیا میزان مصرف محصولات غذایی دام مانند محصولات لبنی، گوشت و غذاهای فرآوری شده آن‌ها افزایش یافته است. این ممکن است منجر به افزایش شیوع CVD ( نوعی بیماری قلبی) در نتیجه بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی، مانند هایپرلیپیدمیا، آترواسکلروز، دیابت و فشارخون بالا شود.
گزارش‌های اپیدمیولوژیکی و تجربی رابطه‌ای بین رژیم و شیوع CVD را نشان داده. بنابراین، رژیم درمانی به‌عنوان اولین روش درمانی برای بیماری شریانی در نظر گرفته می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از محققان ثابت کرده‌اند که، غذاهای دریایی دارای خواص غذایی هستند که سلامتی را حفظ و ترویج می‌کنند.
به‌طور خاص، فواید سلامتی غذاهای دریایی در اصل با مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ایکوزاپنتائنوئیک اسید (EPA) و داکوزهگزانوئیک اسید (DHA) مرتبط است. روغن ماهی حاوی EPA و DHA فراوان است و به‌عنوان یک ماده غذایی کاربردی به فروش می‌رسد که می‌تواند باعث تقویت سلامتی شود.
بسیاری از مؤلفه‌های فعال زیستی دیگر، در غذاهای دریایی موجود است. مواد غذایی کاربردی، معمولاً بخشی از رژیم روزانه را تشکیل می‌دهد. مواد غذایی کاربردی عملکردهای اساسی غذایی را فراهم می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی را کاهش می‌دهد. غذاهای دریایی و اجزای فعال زیستی ناشی از آن می‌توانند به بهبود عادات نامتعادل رژیم غذایی و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی کمک کند.

خواص ماهی و غذاهای دریایی از نظر اثرات سلامتی

شواهد اپیدمیولوژیکی جمع‌آوری شده از گرینلند و ژاپن نشان داده‌اند که مصرف محصولات دریایی، در پیشگیری از ابتلا به CVD مؤثر است. بسیاری از مطالعات دیگر کشورهای مختلف نیز گزارش داده‌اند که مصرف غذاهای دریایی به محافظت در برابر بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی کمک می‌کند.
مطالعات اپیدمیولوژیک بی‌شماری رابطه بین محصولات دریایی رژیم غذایی و CVD را مورد بررسی قرار داده است در یک گزارش، افرادی که ماهی چرب مصرف کرده‌اند ۳۴ درصد کاهش CVD و ۳۵ گرم در روز مصرف ماهی منجر به کاهش مرگ و میر ناشی از CVD.
مصرف ماهی‌های کم‌چرب و پرچرب در یک نمونه از جمعیت انگلیس با کاهش خطر دیابت همراه بود. یک مطالعه اکولوژیکی گزارش داد که مصرف ماهی و غذاهای دریایی با فرکانس بالا، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در گروه‌های دارای اضافه وزن کاهش می‌دهد.
مصرف کافی غذاهای دریایی در کودکان نشان داده شده است که به رشد خوب نورون جنین و رشد شناختی و بینایی نوزادان و کودکان کمک می‌کند. فواید پزشکی مصرف ماهی نیز مورد بررسی قرار گرفته است زیرا به بیماری‌های التهابی مانند سرطان‌های خاص، زوال عقل، و وضعیت روانی مربوط می‌شود.

خواص ماهی با مؤلفه‌های فعال زیستی ناشی از غذاهای دریایی

فواید سلامتی مصرف غذاهای دریایی و روغن ماهی طبق بررسی اپیدمیولوژیک بسیار جالب است. شیوع بیماری ایسکمیک در جمعیت بسیار کم است. این گزارش توجه جهانی را به خود جلب کرد و مطالعات مربوط به عملکرد سلامت محصولات دریایی به‌عنوان یک نتیجه به طور گسترده انجام شد.
بسیاری از ارگانیسم‌های دریایی در محیط‌های پیچیده‌ای زندگی می‌کنند که در معرض شرایط در سازگاری با محیط در حال تغییر، طیف گسترده‌ای از متابولیت‌های ثانویه (بیولوژیکی فعال) تولید می‌کنند. ارگانیسم‌های دریایی دارای بسیاری از اجزای فعال زیستی، مانند N-3 PUFA، پروتئین، فیبر، تورین، استرول و رنگدانه‌ها هستند. آنها همچنین حاوی مؤلفه‌های منحصر به فردی هستند که در موجودات زمینی وجود ندارند. مواد مغذی و سایر مؤلفه‌های فعال زیستی حاصل از ماهی و موجودات دریایی ممکن است به مواد غذایی کاربردی تبدیل شوند که دارای خصوصیات پزشکی هستند و فواید سلامتی را به همراه دارند.

خواص ماهی با اسیدهای چرب غیراشباع

اثرات مفید متنوع غذاهای دریایی در ابتدا به امگا۳ مانند EPA و DHA نسبت داده شده است. موجودات دریایی به‌عنوان تنها غذاهایی که حاوی مقدار زیادی از این اسیدهای چرب هستند شناخته شده اند. این امر از این واقعیت ناشی می‌شود که فیتوپلانکتون‌های دریایی نسبت زیادی از EPA و DHA دارند و بنابراین این اسیدهای چرب در زنجیره غذایی جمع می‌شوند. کل محتوای EPA و DHA در ماهی بسته به نوع ماهی و زیستگاه آن‌ها متفاوت است. نسبت امگا۳ در ماهیچه ماهی در ماهی‌های چرب مانند تن ماهی، شاه ماهی و ماهی قزل‌آلا بیشتر از ماهی‌های بدون چربی است.

مصرف روزانه PUFA مانند EPA و DHA میزان بروز و مرگ و میر ناشی از CVD را کاهش می دهد. به‌عنوان مثال کاهش ۲۰ درصدی میزان مرگ و میر در هر علت و ۴۵ درصد کاهش در میزان مرگ و میر از CVD وجود داشته است. درمان مکمل PUFAs n-3 همچنان نشان می‌دهد وعده قابل توجهی در پیشگیری اولیه و ثانویه از CVD است.

برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عمومی، انجمن قلب آمریکا (AHA) تقریباً ۱ گرم EPA / DHA در روز را برای بیماران قلبی عروق قلب توصیه می‌کند. برای افراد سالم، AHA مصرف ماهی‌های چرب را حداقل دو بار در هفته (۳۰-۴۰ گرم در روز) یا تقریباً ۵۰۰ میلی‌گرم EPA / DHA در روز توصیه می‌کند.
به بیماران هیپرتریگلیسیریدمیا توصیه می‌شود که ۲ تا ۴ گرم EPA / DHA در روز مصرف کنند. علاوه بر این، مصرف ۳ تا ۲۰ گرم یا بیشتر EPA / DHA از نظر تأثیرات رژیم غذایی بر روی تری‌گلیسیریدهای سرم (TG)، فشار خون، فعالیت تجمع پلاکت‌ها، عملکرد اندوتلیال، انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی و التهاب بسیار تاثیرگذار است.
یک مطالعه نشان می‌دهد که درمان با۵/۱ گرم EPA / DHA در روز باعث بهبود پایداری پلاک‌های شریان می‌شود. مصرف PUFA همچنین با اثرات مفیدی مربوط به چاقی، حساسیت به انسولین و کاهش نشانگرهای التهابی همراه بوده است.

علاوه بر این ، PUFAاز طریق کاهش توده چربی بدن و اکسیداسیون چربی در بدن چربی در افراد چاق اثرات مفیدی بر روی بافت چربی دارند. خواص ماهی از جمله بهبود بهبود در وزن بدن و تنظیم سیری ، بهبود مشخصات سایت سیتوکین ، از جمله لپتین و آدیپونکتین و کاهش التهاب ، آرتریت ، لوپوس اریتماتوز سیستمیک ، بیماری کرون ، کولیت اولسراتیو و نفروپاتی ایمونوگلوبولین است.
همچنین شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی ماهی و EPA / DHA ممکن است از پیشرفت بیماری آلزایمر محافظت کنند و سرطان پروستات را کاهش دهد.

خواص ماهی از نظر فسفولیپیدها

اگرچه بیشتر چربی در غذاهای دریایی TG است، اما تقریباً ۱۰٪ از فسفولیپیدها (PLs) تشکیل شده‌اند. مطالعات بی‌شماری با استفاده از مدل‌های حیوانات نشان داده‌اند که PLS رژیم غذایی می‌تواند برای سلامتی انسان مفید باشد.
به‌عنوان مثال، فسفاتیدیل کولین، که یکی از مؤلفه‌های اصلی PLs در رژیم غذایی است، می‌تواند لیپیدهای خون را کاهش دهد. فسفاتیدیل اتانول آمین و فسفاتیدیلسرین همچنین می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، PL- حاوی N-3 PUFA به دلیل اینکه می‌تواند به کاهش اختلالات مربوط به چاقی کمک کند و به‌عنوان ضدالتهابی عمل می‌کنند، آنتی اکسیدان هستند. برخی مطالعات حاکی از آن است که PL-حاوی PUFA‌های مشتق شده از عضله گوشته ماهی مرکب باعث کاهش سطح سرمی و برای سلامتی انسان مفید باشد.
به عنوان مثال‌، فسفاتیدیل کولین‌، که یکی از مؤلفه‌های اصلی PLs در رژیم غذایی است، می‌تواند لیپیدهای خون را کاهش دهد. فسفاتیدیل اتانول آمین و فسفاتیدیل سرین همچنین می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، PL- حاوی N-3 PUFA به دلیل اینکه می‌تواند به کاهش اختلالات مربوط به چاقی کمک کند و به عنوان ضد التهابی عمل میکنند و آنتی اکسیدان هستند. برخی مطالعات حاکی از آن است که PL-حاوی PUFA‌های مشتق شده از عضله گوشته ماهی مرکب باعث کاهش سطح سرمی و کلسترول خون و کبد است.

خواص ماهی با پروتئین

خواص ماهی و غذاهای دریایی یک منبع پروتئین باکیفیت است و مصرف غذاهای دریایی برای کودکان، نوجوانان و سالخوردگان از مزایای سلامتی برخوردار است. عادت‌های غذایی معمول شامل روغن ماهی و همچنین ماهی کامل بسیاری از مواد مغذی اضافی را در اختیار شما قرار می‌دهد. پروتئین ماهی، که یک ریزمغذی مهم در ماهی است، نقش مهمی در تغذیه انسان در سراسر جهان دارد و به‌عنوان ماده اصلی در غذاهای دریایی فرآوری شده مانند کالباس ماهی استفاده شده است.
پروتئین‌های غذاهای دریایی دارای اسیدهای آمینه و ویژگی‌های قابلیت هضم عالی هستند.

جنبه دیگر نقش پروتئین های ماهی در سلامت انسان به تأثیرات احتمالی آنها بر متابولیسم لیپیدها مربوط می‌شود. علاوه بر این، پروتئین ماهی دارای اثرات مفیدی مانند ضد فشار خون، تحریک فیبرینولیز و خاصیت ضدچاقی دارد.

پروتئین حساسیت به انسولین را در افراد مقاوم به انسولین بهبود بخشید. اخیراً، مطالعه بزرگ بهداشت پرستار که یک مطالعه آینده‌نگر است و بیش از ۸۴۰۰۰ زن در سنین ۳۰ تا ۵۵ سال در طی یک دوره ۲۶ ساله انجام شده است، نشان می دهد که افزایش مصرف ماهی به عنوان یک منبع اصلی پروتئین در رژیم غذایی، خطر کاهش قابل‌توجهی در CVD را نشان می‌دهد. علاوه بر این، پروتئین رژیم غذایی منجر به کاهش سطح سرمی و کلسترول کبد از طریق سرکوب کلسترول و جذب اسیدهای صفراوی، و ترشح کلسترول از کبد به صفرا می‌شود.

 تائورین 

به استثنای اسید آمینه آزاد، تائورین مشتقی از آمینواسید سیستئین (۲-آمینواتان سولفونیک اسید) تقریباً در تمام بافت‌ها وجود دارد و به ویژه در قلب، خون، شبکیه و مغز در حال توسعه فراوان است. وابستگی انسان رژیم غذایی به تائورین زیاد است. از این رو، تائورین یک اسید آمینه غیرضروری اما از نظر شرطی ضروری در بدن انسان است.

تائورین در چندین فرآیند بیولوژیکی اساسی، مانند مدولاسیون کلسیم، اسید صفراوی، آنتی اکسیداسیون، تثبیت غشاء و ایمنی نقش مهمی دارد انسان‌ها تائورین را بیشتر از طریق غذاهای دریایی دریافت می‌کنند، که حاوی مقادیر زیادی تورین در مقایسه با گوشت.

خصوصاً، تائورین به ویژه در برخی از مهرگان دریایی بسیار فراوان است: بافت صدف بیش ااست. تائورین دارای ضدفشارخون مفید است. و اثرات ضدالتهابی بر بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی دارد. در افراد چاق غیردیابتی، مکمل تائورین ۳ گرم در روز به مدت ۷ هفته باعث کاهش TG سرم، شاخص آتروژنیک و وزن بدن در مقایسه با گروه دارونما ( ژانگ و همکاران ، ۲۰۰۴ ). این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف مقدار کافی تائورین ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی مهم باشد.

 فیتواسترول‌ها

ساختار فیتواسترول‌ها نیز مشابه کلسترول است و تنها تفاوت‌های جزئی در موقعیت نسبی گروه‌های اتیل و متیل دارد. فیتواسترول‌ها ترکیبات رایج در گیاهان هستند آزمایشات بالینی به‌طور مداوم نشان داده‌اند که مصرف ۲ تا ۳ گرم در روز فیتواسترول‌ها با کاهش قابل LDL کلسترول خون
مسئول سایر خواص بیوشیمیایی از جمله ضدالتهاب، آنتی اکسیدان و اثرات ضد سرطان است. چند مطالعه رابطه بین فیتواسترول‌ها با دوز بالا و کاهش ویتامین‌های محلول در چربی، آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

خواص ماهی با کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها محلول در چربی هستند و رنگدانه‌های زرد و نارنجی درخشان دارند. یکی از مهمترین کارکردهای بیولوژیکی کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن در بدن انسان توانایی آنها در تشکیل ویتامین A با این حال، سایر کاروتنوئیدها، مانند آستاگزانتین، لیکوپن و فوکوزانتین، ویتامین A را تشکیل نمی‌دهند.

اخیراً، آستاگزانتین و فوکوکسانتین حاصل از غذاهای دریایی برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای تجاری براساس خصوصیات بیولوژیکی آنها گزارش شده است. آستاگزانتین یک کاروتنوئید زانتیوفیل است که در ماهی سالمون، خرچنگ‌ها و سخت‌پوستان دریایی موجود است.). تعداد محدودی از مطالعات بالینی در انسان برای آزمایش ایمنی مصرف آستاگزانتین انجام شده است. فوکوکزانتین یک کاروتنوئید به رنگ نارنجی است که در جلبک‌های دریایی قهوه‌ای خوراکی یافت می‌شود. فوکوگزانتین از رشد بافت چربی، کاهش چربی در ناحیه شکم، و خطر سکته مغزی، التهاب و سرطان‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831