درمان دیابت با مصرف ماهی، راهکاری برای سلامتی جامعه امروزی

مصرف ماهی و درمان دیابت

درمان دیابت با مصرف ماهی میتواند یک راحل مناسب برای رهایی از این بیماری باشد. مصرف ماهی با کاهش شیوع دیابت و کاهش غلظت گلوکز همراه است.

افزایش سریع شیوع دیابت در طی چهار تا پنج دهه اخیر تحت تأثیر انواع عوامل خطرزا از جمله عوامل ژنتیکی، اجتماعی، فرهنگی، محیطی و شیوه زندگی قرار گرفته است. دیابت با عوارض متعددی از جمله رتینوپاتی، نوروپاتی، چشم ها و اعصاب، بیماری کلیوی و بیماری های قلبی عروقی که منجر به ناتوانی و مرگ و میر می شود همراه است.
تخمین زده شده است که افراد دیابتی در جهان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۵۵۰ میلیون نفر برسد.

دیابت یکی از دلایل اصلی ناتوانی و مرگ است . افرادی که در معرض خطر ابتلا  و افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، می توانند با ایجاد تغییرات سالم خطر و عوارض جانبی دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. با تلاش برای ایجاد عادات غذایی مناسب می توانید تأثیر زیادی بر سلامتی خود بگذارید.

به یاد داشته باشید، سلامتی شما برای شما و کسانی که شما را دوست دارند مهم است.

انجمن دیابتی آمریکا پیشنهاداتی را برای تغذیه افراد دیابتی در نظر گرفته است. مصرف ماهی ۲-۳ بار در هفته یکی از پیشنهادات انجمن دیابت برای درمان دیابت است. متخصصان دیابت خوردن ماهی را برای سلامتی قلبی و عروقی توصیه می کنند. مدیر تغذیه و امور پزشکی انجمن دیابت آمریکا می گوید: “ماهی یک انتخاب پروتئین عالی ، منبع چربی سالم و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهم است .”

مصرف ماهی سالمون
ماهی سالمون و درمان دیابت

مصرف ماهی چگونه باعث درمان دیابت می شود

امگا۳ ماهی و درمان یابت

امگا ۳ می تواند اثر انسولین را بهبود بخشد و بسیاری از عوارض دیابت شما را کاهش دهد. یک توصیه مهم این است که سعی کنید چربی های اشباع نشده را با چربی اشباع جایگزین کنید. بخش زیادی از اسیدهای چرب اشباع نشده با کنترل متابولیک خوب در دیابت نوع ۲ سازگار است.
مطالعات اولیه نشان داده اند که رژیم فرد دیابتی غنی شده با اسید لینولئیک ممکن است کلسترول سرم را کاهش داده و حساسیت گلوکز را بهبود بخشد. امگا ۳ باعث بهبود وضعیت انسولین در بدن شده و از لخته شدن خون درون رگ های بدن جلوگیری می کند. این اسیدهای چرب باعث بهبود زخمهای دیابتی ها که یه مشکل شایع در این بیماری است می شود.

 

مصرف ماهی به کنترل قند کمک می کند

کنترل قند خون برای مبتلایان به دیابت بسیار مهم است. ماهی و صدف علاوه بر داشتن چربی کم، می توانند به نگه داشتن سطح مناسب گلوکز خون کمک کنند. البته به شرط مصرف آنها در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب در واقع مصرف آبزیان باید طوری باشد که سرخ نشود و بصورت سالم طبخ شود.

مصرف ماهی باعث کاهش خطر قلبی و عروقی می شود

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) ، بزرگسالان مبتلا به دیابت ۲ تا ۳ برابر بیشتر انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی دارند. منابع جامعه غدد درون ریز و تغذیه نشان می دهند که ۸۰٪ از مبتلایان به دیابت در اثر بیماری های قلبی و عروقی می میرند. اینجاست که ماهی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، زیرا محتوای بالای امگا ۳ بر بهبود حساسیت به انسولین به کاهش میزان تری گلیسیرید و کلسترول خون نیز کمک می کند. همچنین مصرف ماهی باعث می شود بسیاری از مشکلات قلب و عروق از بین رود. و رگ های خون رسان و قلب بخوبی کار کنند و دچار مشکلی نشوند.

ماهی قزل آلا ودرمان دیابت
ماهی قزل آلا

پروتئین ماهی و درمان دیابت

پروتئین در یک رژیم متعادل ضروری است. غالباً رژیم های غذایی افراد دیابتی برای مصرف کم کربوهیدرات ها توصیه می شود. همچنین در مورد افراد دیابتیبسیار اهمیت دارد که پروتئین خوب دریافت و کربوهیدرات به میزان بسیار پایین مصرف شود. ماهی از جمله رژیم های غذایی دارای پروتئین مناسب و حداقل میزان کربوهیدرات است که برای افراد دیابتی بسیار مناسب است. این ماده غذایی همچنین دارای کالری مناسب و استاندارد است.

مصرف ماهی به کاهش خطرات در دیابت بارداری کمک می کند

زنان باردار گروهی اند که در معرض تأثیر گلوکز در دوران بارداری قرار دارند. کنترل سطح گلولوکز در دیابت حاملگی، که در آن مادر و جنین در معرض خطر بیشتری قرار دارند ، دشوار می باشد.
ماهی ماده غذایی است که به کاهش قند خون و تثبیت انسولین کمک می کند. از طرف دیگر، ماهی و صدف دارای آهن ، کلسیم، امگا۳ و اسید فولیک است که برای رشد صحیح جنین بسیار دارای اهمیت است.

مصرف ماهی در افراد دیابتی دخالت اعصاب را کاهش می دهد

روغن ماهی از زمان های بسیار قدیم برای کاهش علائم نوروپاتی دیابتی مانند سوزن سوزن شدن و بی حسی اندام ها استفاده می شده است. امروزه ما می دانیم که ماهی مواد مغذی اساسی برای جلوگیری از درگیری اعصاب بیماران دیابتی را فراهم می کند. مهم ترین و فعال ترین بیومولکول های موجود در ماهی که نورپاتی را کنترل می کند شامل: و یتامینB12، فسفر و ویتامین D است.

نتیجه گیری 

با توجه به تحقیقات و مطالعات مختلف میتوان بیان نمود که مصرف صحیح و درست آبزیان باعث درمان دیابت می شود. ماهی با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد سبب درمان و بهبود عوارض این بیماری در بدن می شود. ماهی از آسیب های دیابت مانند  آسیب چشم،  آسیب قلب و عروق، زخم های دیابتی و آسیب های کلیوی که شایع ترین عوارض دیابت است جلوگیری و در صورت وقوع منجر به درمان آن می شود. بنابراین افراد دیابتی با کنترل تغذیه خود و گنجاندن ۲-۳ وعده ماهی در برنامه غذایی خود می توانند دیابت خود را کنترل و در نتیجه درمان نمایند.

پختن ماهی سالمون
پخت صحیح گریل

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831