زنان سالم با امگا۳ موجود در ماهی و آبزیان خوراکی ارزشمند

زنان سالم

زنان سالم در یک جامعه با امگا۳ موجود در ماهی و آبزیان خوراکی ارزشمند امکان‌پذیر است. زنان سالم یک جامعه نشان دهنده سلامتی یک جامعه بزرگتر است که بسیار ارزشمند است. در این مقاله خواهیم پرداخت زنان سالم یک جامعه چگونه با مصرف آبزیان و امگا ۳ موجود در آن افزایش می‌یابند؟

ما انسان‌ها قادر به تولید اسیدهای چرب امگا ۳ EPA و DHA در بدن نیستیم، و برای دریافتشان به رژیم غذایی خود متکی هستیم. این باعث می‌شود آنها به اندازه ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم باشند.

زنانی که ماهی نمی‌خورند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند. یک پروژه بزرگ تحقیقاتی در دانمارک نشان داده است که زنانی که در سن بلوغ ماهی نمی‌خورند، در مقایسه با افرادی که بیشتر ماهی می‌خورند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها تقریباً سه برابر بیشتر است.

اثرات پیشگیرانه اسیدهای چرب امگا ۳ بر بیماری‌های قلبی عروقی با اثرات ضدانعقادی و ضدآریتمی، توانایی آنها در کاهش سطح چربی خون (تری گلیسیرید) و تا حدی کلسترول نیز نسبت داده می‌شود. به‌طور کلی امگا ۳ سوخت مهمی برای سلول‌ها محسوب می‌شود.
چربی‌ها برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی در بدن و انتقال تعداد زیادی مولکول‌های انتقال و تشکیل هورمون‌های حیاتی مورد نیاز هستند. آنها بخشی از دیواره‌های سلولی در مغز، چشم‌ها و پوست هستند و برای عملکرد آنها ضروری هستند.

زنان سالم
زنان سالم

اسیدهای چرب امگا۳

از آنجا که ماهی معمولاً ارزشمند‌ترین منبع امگا ۳ در رژیم غذایی است، مکمل‌های روغن ماهی برای جبران کمبود در رژیم غذایی جایگزین کاملی نیستند.

مهم است که هنگام خرید مکمل‌های روغن ماهی بدانید روغن ماهی بسیار غلیظ است. امگا ۳ به شکل اسیدهای چرب آزاد است که به‌سرعت و به‌طور موثر در دستگاه گوارش جذب می‌شود.  

فواید امگا ۳ برای زنان

وقتی صحبت از چربی شد، امگا ۳ یکی از مواردی است که نباید از آن دوری کنید. بدن شما برای عملکرد به اسیدهای چرب امگا ۳ احتیاج دارد. با این حال، امگا ۳ توسط بدن شما ساخته نمی‌شود، بنابراین باید مواد غذایی سرشار از امگا ۳ مانند سالمون، گردو و تخم کتان بخورید. 

به‌طور کلی، امگا ۳ به کاهش خطرات بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. با این حال، زنان از مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند زیرا امگا ۳ در برابر شرایط خاصی که فقط در زنان مانند درد قاعدگی، پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید تأثیر می‌گذارد، محافظت می‌کند.

 

زنان سالم
زنان سالم

زنان سالم با کاهش هموسیستئین 

ماهی غنی است با اسید فولیک و B12، که به کاهش سطح هموسیستئین در بدن کمک می‌کند. هموسیستئین یک اسیدآمینه طبیعی و در عین حال سمی است که به دلیل فعالیت طبیعی متابولیک ایجاد می‌شود. هر دو، اسید فولیک و ویتامین B12 می‌توانند هموسیستئین را به اسیدهای آمینه سالم تبدیل کنند.

از جمله اثرات دیگر، افزایش سطح هموسیستئین در تصلب شرایین و پوکی استخوان است. به نظر می‌رسد تعامل مثبت بین اسید فولیک، ویتامین B12 و امگا ۳ وجود دارد، که هر سه مؤلفه دارای اثرات محافظتی فردی بر بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

بازگرداندن عدم تعادل اسیدهای چرب با اسیدهای چرب امگا ۳

امگا ۶ بیش از حد در رژیم غذایی باعث تقویت التهاب در بدن می‌شود. تعادل سالم بین امگا ۶ و امگا ۳ در رژیم غذایی، خطر ابتلا به بسیاری از علائم و بیماری‌هایی که به‌طور معمول در خانم‌ها تأثیر می‌گذارد، از جمله چاقی، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم، اگزما، دیابت نوع ۲، درد قاعدگی و سرطان پستان را کم‌رنگ می‌کند.

این امر به این دلیل است که اسیدهای چرب امگا ۳ در حال ساختن مواد علامت دهنده به نام ایکوزانوئیدها هستند که فرآیندهای التهابی را که اغلب علت اصلی بیماری‌های هستند را مهار می‌کنند. 

زنان سالم با ماهی در دوران بارداری

در دوران بارداری، نیاز به اسیدهای چرب امگا ۳ (به ویژه DHA) در جنین و مادر افزایش می‌یابد. این امر به‌ویژه در سه ماه سوم که کودک به حمایت روزانه ۳۰-۴۵ میلی‌گرم از DHA از مادر نیاز دارد تا از پیشرفت مغز و چشم‌ها پشتیبانی کند.
پس از تولد، نوزادان شیرده همچنان DHA را از شیر دریافت می‌کنند. از آنجا که بسیاری از خانم‌ها قادر به دریافت کافی امگا ۳ از رژیم غذایی خود نیستند، توصیه می‌شود در دوره بارداری و شیردهی از آبزیان و ماهی بیشتری مصرف کنند. این نه تنها از رشد مغز و چشم کودک پشتیبانی می‌کند، بلکه مقدار کافی DHA را نیز برای مادران تضمین می‌کند.

مقدار مصرف برای زنان باردار

توصیه می‌شود زنان باردار و شیرده روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم DHA دریافت کنند تا همزمان با حفظ سلامتی خود از رشد و پیشرفت کودک هم حمایت کنند. دوز مکمل‌ها باید علاوه بر دوز توصیه شده روزانه ۲۵۰ میلی‌گرم EPA+  DHA مصرف شود.

زنان سالم با امگا۳ در برابر پوکی استخوان

پوکی استخوان یا از بین رفتن تراکم استخوان با گذشت زمان رخ می‌دهد. تراکم استخوانی سبب می‌شود که زنان بیشتر از مردان در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. گاهی اوقات، افت استروژن در دوران یائسگی باعث ایجاد بیماری پوکی استخوان می‌شود.
تحقیقات اثرات مطلوب امگا ۳ را بر تراکم مواد معدنی استخوان گزارش کرده‌اند.

زنان سالم با امگا۳ در برابر درمان افسردگی

امگا ۳ می‌تواند افسردگی را نیز کاهش دهد. بررسی‌های اخیر نشان داد که مکمل‌های امگا ۳ در برابر افسردگی اساسی مؤثر است. با این حال، محققان بر این عقیده‌اند که برای یافتن دوز مطلوب و همچنین فواید طولانی مدت استفاده از امگا ۳ در درمان افسردگی، مطالعات کنترل شده در مقیاس بزرگتر مورد نیاز است.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831