ماهی سالمون برای زنان باردار و نوزادان بسیار مفید و ارزشمند می باشد

ماهی سالمون برای زنان باردار

ماهی سالمون برای زنان باردار بسیار مفید و ارزشمند می‌باشد. ماهی سالمون برای زنان باردار نه‌تنها مضر نیست بلکه به سلامتی مادر و جنین کمک بسیاری می‌کند. در این مقاله با خواص ماهی سالمون برای زنان باردار بیشتر آشنا شوید.

زنان باردار اغلب آگاه هستند که باید ماهی و ماهی‌های روغنی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. محققان ثابت کرده‌اند که خوردن دو وعده ماهی در  هفته در طول بارداری برای مادر و کودک بسیار مفید است.

این مطالعه تحقیقاتی نشان می‌دهد که مصرف ماهی سالمون میزان اسیدهای چرب امگا ۳ را در مادر و کودک افزایش می‌دهد و باعث بهبود آنها در بدن می‌شود. دفاع آنتی اکسیدانی بالا به علت سلنیوم و رتینول ماهی سالمون است. علاوه بر این ، ماهی سالمون میزان استرس اکسیداتیو ، پاسخ التهابی و هموستاز عروقی را تغییر می‌دهد.

محققان دریافتند که غلظت اسیدهای چرب امگا ۳ هنگامی بهبود می‌یابد که زنان باردار هر هفته دو وعده ماهی سالمون  به‌طور مداوم می‌خورند. نتایج مشابهی برای نوزادان هم بدست آمد. دو وعده ماهی سالمون در هفته به مادر و فرزندش کمک می‌کند تا حداقل اسیدهای چرب امگا ۳ توصیه شده را دریافت کنند.

 چرا ماهی سالمون برای زنان باردار مفید است؟

ماهی سالمون به‌عنوان یک ماهی کم جیوه و مغذی ، انتخاب خوبی برای خانم‌های باردار است و خوردن آن معمولاً بی‌خطر است.

با این حال ، برخی از کشورها به زنان باردار توصیه می‌کنند مصرف خود را به بیش از دو وعده در هفته محدود کنند. همچنین پرهیز از انواع خاصی از ماهی سالمون در هنگام بارداری ، به‌ویژه خام بسیار مهم است. 

 

آنچه ممکن است شما را متعجب کند این است که توصیه در مورد مقدار ماهی سالمون در دوران بارداری در هر کشور یکسان نیست!

در ایالات متحده و استرالیا ، هیچ محدودیتی در تعداد ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد که زنان باردار می‌توانند در هفته بخورند ، وجود ندارد .

با این حال ، در انگلیس ، به زنان باردار توصیه می‌شود که نباید بیش از دو قسمت ماهی روغنی در هفته داشته باشند و این شامل ماهی سالمون است.

دلیل این امر این است که ماهی سالمون ممکن است گاهی حاوی آلاینده‌هایی مانند بی‌فنیل‌های پلی‌کلر (PCB) باشد.

یک قسمت ماهی سالمون چقدر است؟

به‌عنوان یک دستورالعمل اساسی ، یک قسمت ماهی سالمون تقریباً ۶۵-۸۰ گرم یا ۳-۴ اونس است.

یک استیک ماهی سالمون نباید بزرگتر از کف دست شما باشد.

به خاطر داشته باشید که قسمت‌هایی که در رستوران‌ها فروخته می‌شوند اغلب بسیار بزرگتر هستند ، بنابراین اگر در بیرون غذا می‌خورید باید مراقب آن باشید.

انواع ماهی سالمون که در بارداری مصرف آن بی‌خطر است:

خوشبختانه انواع مختلفی از غذاهای ماهی سالمون وجود دارد که زنان باردار می‌توانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند. این شامل:

ماهی سالمون کنسرو شده

کنسرو ماهی سالمون در دوران بارداری به‌دلیل پاستوریزه یا استریلیزه شدن در طی فرآیند کنسرو ، بی‌خطر است

استیک ماهی سالمون پخته ، تازه یا منجمد

 

استیک ماهی سالمون در صورت حاملگی در صورت پخته شدن بی‌خطر است و این مورد هم برای فیله و هم برای ماهی استیک است.

تا زمانی که ماهی کاملاً پخته شده باشد ، برای خوردن ایمن است. این شامل استیک‌های سالمون کبابی ، سوخاری ، باربیکیو، سرخ شده در ماهیتابه ، پخته شده در اجاق گاز یا ذغال است.

برای از بین بردن عوامل بیماری زا یا باکتری احتمالی ، دمای داخلی ماهی باید به ۱۴۵F یا ۶۳c برسد.

ماهی سالمون کاملاً پخته در تمام مراحل مات است. اگر هر قسمت شفاف یا ژله‌ای وجود داشته باشد برای پختن زمان بیشتری لازم است.

ماهی سالمون برای زنان باردار
ماهی سالمون برای زنان باردار

ماهی سالمون پخته ، سرد

اگر ماهی سالمون پخته شده را به‌خوبی در یخچال نگهداری کنید، می‌توانید به مدت دو روز از پختن آن به‌صورت سرد (به‌عنوان مثال در سالاد) استفاده نمایید

رول‌های پوست ماهی سالمون (یا پوست سالمون ترد)

پوست ماهی سالمون اگر کاملاً پخته باشد ، در بارداری ایمن است ، همانطور که استیک ماهی سالمون هست.

اگر به صورت ترد یا کاملاً پخته سرو شود ، خوردن آن بی‌خطر است. اگر به‌عنوان مثال ، استیک ماهی سالمون شما تفت داده شده است و می‌خواهید پوست آن را بخورید ، می‌توانید.

پوست ترد ماهی سالمون نیز در برخی از رول‌ها و بسته‌بندی‌های سوشی ظاهر می‌شود .

غذاهای سالمون و ایمنی بارداری تمام این غذاهای سالمون معمولی اگر کاملاً پخته شوند در بارداری بی‌خطر هستند. 

کدام نوع ماهی سالمون برای زنان باردار ناامن است؟

زنان باردار باید از ماهی سالمون پخته نشده یا نیمه‌پخته پرهیز کنند.

دلیل این امر این است که ماهی سالمون نپخته یا خام خطر مهار انگلی یا لیستریا ناشی از ذخیره نامناسب یا آلودگی متقاطع را دارد.

ماهی آزاد خام شامل برخی از غذاهای سوشی و ساشیمی است.
به زنان باردار معمولاً توصیه می‌شود از ماهی سالمون خام پرهیز کنند ، بیشتر به دلیل آلودگی متقابل / خطر ذخیره سازی لیستریا یا جای عفونت انگلی باشد.

در انگلستان ، ماهی سالمون خام (از جمله سوشی) برای زنان باردار برای خوردن خوب است در حالی که در ایالات متحده آمریکا معمولاً به زنان توصیه می‌شود از خوردن ماهی سالمون خام خودداری کنند.

در استرالیا و نیوزیلند نیز به زنان باردار توصیه می‌شود از ماهی خام ، از جمله ماهی سالمون خام پرهیز کنند

 

ماهی سالمون برای زنان باردار
ماهی سالمون برای زنان باردار

میزان جیوه در ماهی سالمون چقدر است؟ آیا سموم دیگری وجود دارد؟

محتوای جیوه یکی از اصلی‌ترین عواملی است که زنان باردار باید هنگام خوردن ماهی در نظر بگیرند. ماهی سالمون یکی از ماهی‌هایی است که کمترین غلظت جیوه را دارد.

FDA محاسبه کرد که به‌طور متوسط کنسرو ماهی سالمون به‌طور متوسط حاوی ۰٫۰۱۴ppm (بخش در میلیون) جیوه و ماهی سالمون تازه به‌طور متوسط ۰٫۰۲۲ است.

برای بیان این موضوع ، دانشمندان ماهی را درصورتی که حاوی کمتر از ۰٫۱ ppm جیوه باشد ، “کم جیوه” می‌دانند.

به‌طور کلی ، ماهی سالمون وحشی PCB کمتری دارد ، اما همچنین خطر ابتلا به انگلی نیز بیشتر است.
از آنجا که ماهی سالمون مقوی و کم جیوه است ، اغلب انتخاب خوبی برای خانم‌های باردار است.

اگر نگران PCB یا سموم دیگر هستید ، به خاطر داشته باشید که این مواد معمولاً بیشتر در قسمت‌های چرب ماهی مانند شکم و زیر پوست متمرکز می‌شوند.

مواد مغذی موجود در ماهی سالمون برای زنان باردار

در مواد مغذی بسته به نوع ماهی سالمون مصرف شده تفاوت‌هایی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌شود ، اما به‌طور کلی ، ماهی سالمون از نظر تغذیه‌ای یک انتخاب مناسب برای زنان باردار است.

دو مزیت قابل توجه این است که ماهی سالمون سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای زنان باردار ضروری است که در رژیم غذایی خود قرار دهند.
ماهی سالمون همچنین حاوی تعدادی ویتامین B ، سلنیوم و پتاسیم است.
اسیدهای چرب امگا ۳ EPA و DHA سالم سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند ، استخوان‌ها را تقویت می‌کند و عناصر سازنده مغز و چشم کودک را فراهم می‌کند.

ماهی سالمون همچنین منبع طبیعی ویتامین D است. آنها ضمن حمایت از کودک در حال رشد ، مفاصل شما را قوی و سالم نگه می‌دارند. آنها همچنین به ساختن چشم و مغز کودک شما کمک می‌کنند.
بیشتر ماهی سالمون که می‌خوریم پرورشی است و طی چند سال گذشته روند پرورش ماهی در سراسر جهان همچنان بهبود یافته است.

با این حال ، بسیاری از ماهی سالمون‌های پرورشی که می‌خوریم به روشی کاملاً تنظیم شده و ایمن تولید می‌شود و خوردن آن برای خانم‌های باردار کاملاً مناسب است.

ماهی سالمون برای زنان باردار
ماهی سالمون برای زنان باردار

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831