ماهی سالمون نروژ چیست؟ و چرا در دنیا ارزش فراوانی دارد؟

ماهی سالمون نروژ

ماهی سالمون نروژ با نام علمی سالمو سالار(Salmo Salar) یکی از اعضای خانواده آزادماهیان از جنس سالمو (Salmo) است. ماهی سالمون نروژ با نام انگلیسی Atlantic salmon شناخته می شود. ماهی سالمون نروژ بدلیل جنبه های مختلف از نظر طبخ، خواص سلامتی و خوشخوارکی در جهان طذفداران بسیاری دارد.

طول این ماهی ۱۰۰-۴۰ سانتی متر و حداکثر به ۱۲۰ سانتی متر می رسد. این ماهی از ازوان پایین تا بالا به بزار عرضه میشود. در سال ۱۹۶۰ بزرگترین ماهی به وزن۴۴/۴۹ کیلوگرم صید شده است.
ماهی سالمون آنادروموس است یعنی برای تخمریزی از دریا به رودخانه مهاجرت میکند. بومی حوزه شمالی اقیانوس اطلس است و در نهرو رودخانه های شفاف با بستر سنگی و همچنین در دریاچه های مجاور آنها زیست می کند.

تخم ریزی آنها از اواسط مهرماه تا اواسط بهمن ماه به طول می انجامد و تخمها در لابلای شنهای بستر رودخانه هایی با جریان آب مناسب قرار می گیرند و پس از ۷۰ الی ۱۶۰ روز بر اساس دمای آب هچ می شوند (بیرون آمدن نوزاد از تخم) .
در تکثیر مصنوعی و کنترل شده توسط انسان لاروها در محیط انکوباسیون پس از حدود ۶۰ روز در دمای ۸ درجه خارج می شود.

ماهی سالمون نروژ
پرورش ماهی سالمون نروژ

امروزه با توجه به ارزش بسیار بالای این ماهی آن را درون قفس های درون آبهای ساحلی نروژ پرورش می دهند. ماهی سالمون نروژی به طور مصنوعی و تحت کنترل تکثیر می شود و بعد از یکسال سازگاری نوزادان در آب شیرین به دریا انتقال میابند. دوره پرورش این ماهی حدود ۱۴ تا ۲۲ ماه طول میکشد.

شرایط آبی محل زیست این ماهیان چه بطور طبیعی و چه پرورش در قفس بسیار عالی و دارای کفیت بالا می باشد. ماهی سالمون نروژ درآب های سرد زندگی می کنند.

گوشت ماهی سالمون به طور طبیعی دارای رنگ نارنجی متمایل به صورتی است. این یعنی سرشار از رنگدانه های کارتنوئید است. با این حال علاوه به رنگدانه طبیعی این ماهی در هنگام پرورش در غذای آنها از رنگدانه های کارتنوید که یک آنتی اکسیدان قوی و ضد سرطان است استفاده میشود. این ماهی در آبهای مناطق دیگر (آبهای داخلی ایران) قابلت پرورش را ندارد .

ویژگی های ممتاز گوشت ماهی سالمون نروژ

دو ویژگی بارزتر میتوان به این ماهی نسبت داد که سبب ارزشمند شدن آن است. رنگدانه های طبیعی گوشت آن و همچنین میزان اسیدهای چرب ویژه و بالای آن است. این ماهی علاوه بر این دو ویژگی خاص دارای میزان پروتئین بالایی است.

بنابراین مصرف این ماهی میتواند میزان بالایی پروتئین بدن شمارا تامین کند. همچنین این ماهی دارای میزان بالایی فسفر،پتاسیم و ید است. این ماهی دارای انواع ویتامین بخصوص ویتامین Aو B به میزان بالا است.

ماهی سالمون نروژ
ماهی سالمون نروژ

خواص درمانی آن بسیار است و یک دلیل استفاده زیاد مردم دنیا از آن این خصوصیت درمانی آن است . ماهی سالمون نروژ قاتل استرس است.

برای آرامش اعصاب و دوری از افسردگی بسیار مناسب است. این ماهی یک ضد سرطان قوی است و این خاصیت ضد سرطانی آن بسیار ویژه است. همچنین مصرف این ماهی قلب و عروقی سالم را به ارمغان می آورد.
طعم این ماهی بسیار عالی و خوشیاند است این ماهی کمی چرب است و این باعث شد است که طعم این ماهی لذیذ تر باشد.

این ماهی فاقد تیغ است این دو عامل یکی دیگر از علل بازار پسندی بالای آن در جهان است. در ژاپن مصرف ماهی سالمون برای سوشی بسیار بالا است و حتی در بسیاری از مناطق آن را بصورت خام مصرف میگردد. تنوع طبخ این ماهی بسیار بسیار بالا است. اما متداولترین روش پخت این ماهی گریل، کبابی، پخت در فر و انواع خوراک است.

ماهی سالمون نروژ
فرآوری و ارسال استاندار ماهی سالمون

کشور نروژ با تکنولوژی روز در پرورش و فرآوری این ماهی، بهترین محصول و با کیفیت بالا را به سراسر دنیا ارسال می کند. این ماهی بصورت کامل ، فیله شده و…. صادر می شود. در کشور ما هم محصولات متنوع سالمون را میتوان یافت از جمله کامل، فیله ، پورشن(تکه)، سوشی، دودی، طعم دار، استیک و …. . ماهی سالمون نروژ هم بصورت تازه و گرم و هم بصورت منجمد وارد کشور می شود.

شاید برا اغلب مردم این سوال پیش بیاید این همه مسافت چطور ماهی بصورت گرم با حفظ کیفیت فرستاده می شود. کشور میزبان با استانداردهای روز ماهی سالمون را در فضایی عایق، مانند فوم حاوی یخ های خشک که زمان نگهداریشان بالا است قرار داد و از طریق ارسال هوایی به ایران ارسال می کنند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831