نگهداری ماهی در منزل و روش منجمد کردن

نگهداری ماهی در منزل همراه با حفظ کیفیت و تازگی نسبت به دیگر مواد غذایی بسیار حائزه اهمیت می باشد. اگر گوشت ماهی در ابتدا کیفیت خوب و مناسبی داشته باشد و مراحل آماده سازی، بسته بندی و انجماد آن نیز به دقت صورت گرفته باشد. در کیفیت آن هنگام مصرف تغییری ایجاد نخواهد شد. راهی بهتر از انجماد وجود ندارد و روش منجمد کردن ماهی در منازل به روش زیر است.

انواع روش های نگهداری ماهی در منزل

روش اول نگهداری ماهی در منزل:

بعد از کندن پولک های ماهی، محتویات شکم آن را خالی و سر و باله های آن را زده و ماهی را خوب شستشو دهید، ماهی های کوچک را می توان بدون قطعه قطعه کردن فریز کرد. ولی انواع بزرگتر را به قطعات کوچک تقسیم کرده و یا فیله آن را متناسب با مصرف یک وعده خانواده منجمد نمائید.

روش دوم نگهداری ماهی در منزل:

می توان ماهی های کم چرب را برای مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در محلول نمک قرار داد این محلول را با افزودن یک چهارم پیمانه نمک به چهار پیمانه آب تهیه می شود با انجام این عمل (خواباندن در محلول نمک) به حفظ طعم و بافت و کاهش تراوش مواد در حین انجماد کمک می کنید. ماهی های چرب را به منظور حفظ طعم و بافت به مدت ۳۰ ثانیه در محلول آبلیمو که از اضافه کردن یک پیمانه آبلیمو به چهار پیمانه آب تهیه شده است، قرار دهید.
سپس گوشت ماهی های تقسیم شده را در داخل نایلون قرار داده (نایلون باید سالم و بدون روزنه و… باشد تا رطوبت را از خود عبور ندهد) سر نایلون را با چسب مخصوص فریزر و یا اتوی مخصوص ببندید آنگاه بر روی یک تکه کاغذ مشخصات ماهی، زمان خریداری و فریز آنرا نوشته و نوع مصرف آن را نیز جهت جلوگیری از اشتباه خارج کردن آن از فریزر و جلوگیری از رفع انجماد و منجمد کردن مجدد، بر روی کاغذ نوشته و آنرا روی نایلون اول بچسبانید آنگاه آن را درون یک نایلون دیگر قرار دهید یعنی از ۲ جدار نایلون استفاده کنید که کاغذ حاوی مشخصات بین آن دو جدار قرار گرفته باشد سپس ماهی را داخل فریزر قرار دهید.

روش سوم نگهداری ماهی در منزل:

روش دیگری برای انجماد ماهی وجود دارد و آن قرار دادن ماهی در ظرفی مناسب و ریختن آب سرد بر روی آن و سپس گذاشتن ظرف و محتویات آن در داخل فریزر است. بعد از آن که آب یخ زد ظرف را از فریزر خارج کرده و قالب یخ که محتوی ماهی است را از ظرف جدا می کنیم و بعد این قالب را مانند روش فوق نایلون پیچی کرده و داخل فریزر قرار می دهیم.
اگر چه در جدول عمر ماندگاری مدت زمان استاندارد و حداکثر مدت نگهداری آمده است لیکن توجه به مسائل مختلف از قبیل کیفیت اولیه ماهی، نوع بسته بندی؛ دمای برودت یخچال، فریزر و نوع نگهداری، مدت زمانی که می توان آنرا در فریزر نگهداری کرد را متفاوت میکند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831