خواص ارزشمند گوشت خرچنگ و آشنایی با مصرف آن در برنامه غذایی

خرید خرچنگ پاک شده

خواص ارزشمند گوشت خرچنگ بسیار زیاد و جالب‌توجه می‌باشد. خرچنگ یکی از آبزیان خوراکی محسوب می‌شود و از خانواده سخت‌پوستان است. خرچنگ، گونه‌های مختلفی دارد. انواع خوراکی آن به‌عنوان غذایی بسیار لوکس و ارزشمند در بازار عرضه می‌شود. ما شمارا در این مقاله باخواص ارزشمند گوشت خرچنگآشنا می نماییم تا بتوانید به راحتی از آن بهره مند گردید.

این ماده غذایی طعمی بسیار لذیذ و جذابی دارد. ازجمله این خواص افزایش سلامتی استخوان، سلامتی قلب و عروق، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. همچنین خرچنگ را به‌عنوان سم‌زدای بدن می‌شناسند.

روی سطح پوست بدن خرچنگ لایه ای سفت و با ضخامت زیاد پوشانده است. همچنین خرچنگ ها دارای دو چنگال می باشند. برای بسیاری از مردم جای سؤال است که خرچنگ چگونه مورد مصرف قرار می گیرد. درون پوشش سفت‌وسخت خرچنگ مملوء از گوشت سفید بسیار ارزشمند و گران‌بها است. گوشت خرچنگ بسیار لذیذ و خوش طعم است و طرفداران بسیاری دارد. گوشت خرچنگ را هم می‌توان پس از بیرون آوردن از پوشش سفت‌ و سختش به‌صورت فیله در انواع غذاها سرو نمود. همینطور هم اینکه بعد از پخت خرچنگ بطورکامل گوشت آن را جدا و مصرف نمود.

خواص ارزشمند گوشت خرچنگ
خواص ارزشمند گوشت خرچنگ

می توان گفت که گوشت این موجود آبزی از نظر مواد غدایی بسیار کامل است. خرچنگ منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی مانند ویتامینB12، سلنیوم، روی و مس است. همچنین از دیگر خواص خرچنگ مقادیر قابل‌توجه پروتئین ارزشمند و اسیدهای چرب امگا۳ است.

آشنایی با برخی از شگفتی‌های خوردن گوشت خرچنگ

اسیدهای چرب امگا۳و پروتئین گوشت خرچنگ

از خواص ارزشمند گوشت خرچنگ پروتئین باکیفیت بالای آن است. این پروتئین در رشد و افزایش هوش بسیار ارزشمند است. درواقع پروتئین در تمامی ساختار بدن نقش حائزه اهمیتی دارد. بنابراین با مصرف گوشت خرچنگ یک منبع ارزشمند پروتئینی را در اختیار بدنتان قرار می‌دهید.
از دیگر خواص ارزشمند گوشت خرچنگ اسیدهای چرب امگا۳ است. اسیدهای چرب امگا۳ فواید فراوانی من‌جمله : تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریان،کاهش کلسترول بد خون و تری‌گلیسرید، افزایش هوش، ترمیم سلول‌ها، تقویت پوست و مو و بسیاری از موارد دیگر را دارد.

فسفر و کلسیم موجود در گوشت خرچنگ در بدن ما چگونه عمل می‌کند؟

کلسیم و فسفر دو ماده معدنی آشنا و مهم برای عملکرد مناسب بدن است. همواره بسیاری از مردم در چالش تأمین این دو ماده ارزشمند برای بدن هستند. از خواص ارزشمند گوشت خرچنگ مقادیر بالای کلسیم و فسفر است. فراوانی فسفر موجود در این ماده غذایی می‌تواند به‌سلامت استخوان و دندان‌ها کمک بسیاری نماید.
توصیه می‌شود برای مصون ماندن افراد مسن از پوکی استخوان مصرف خرچنگ در برنامه غذایشان قرار گیرد. فسفر گوشت خرچنگ به عملکرد بهتر کلیه و کبد و درنتیجه تصفیه خون کمک  می‌نماید. همچنین حضور فسفر در رشد سلول و انقباض عضلات قلب بسیار مهم است.

خواص ارزشمند گوشت خرچنگ
خواص ارزشمند گوشت خرچنگ

روی، سلنیوم، مس از موجود در خرچنگ 

گوشت خرچنگ دارای میزان بالایی ماده معدنی روی است. حضور روی از خواص ارزشمند گوشت خرچنگ است که از ریزش مو جلوگیری کرده و سلامتی را برای موها به ارمغان می‌آورد. روی موجود در خرچنگ مانع از بزرگ شدن پروستات و عملکرد مناسب این غده می‌شود. همچنین روی موجود در خرچنگ تأثیر بسزایی در تولید گلبول‌های قرمز خون و التیام زخم‌ها دارد.

سلنیوم که به مقدار بالایی در خرچنگ وجود دارد یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. از خواص  گوشت خرچنگ می‌توان به مبارزه به رادیکال‌های آزاد بدن و درمان و پیشگیری از انواع سلول‌های سرطانی اشاره کرد. سلنیوم خرچنگ باعث بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به التهابات زخم‌ها کمک فراوانی می‌نماید.
مس موجود در خرچنگ بسیار بیشتر از گوشت ماهی کاد، سالمون و گوشت مرغ و گاو است. خواص ارزشمند گوشت خرچنگ‌ با توجه به مقدار مس بالا شامل جذب، ذخیره و متابولیسم آهن است. همچنین مس موجود در خرچنگ برای سالم‌سازی استخوان‌ها، رگ‌های خونی، اعصاب، سیستم ایمنی بدن و برای تشکیل گلبول‌های قرمز بسیار ارزشمند است.

انواع ویتامین B12, B2,A موجود در گوشت خرچنگ

 

از خواص ارزشمند گوشت خرچنگ می‌توان به انواع ویتامین‌های ارزشمند بدن نام برد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌نماییم.

ویتامین ها خواص ارزشمند گوشت خرچنگ
خواص ارزشمند گوشت خرچنگ

ویتامین B12

گوشت خرچنگ سرشار از ویتامین B12 است که می‌تواند به تولید گلبول‌های قرمز کمک نماید. همچنین این ویتامین ارزشمند از عملکرد طبیعی مغز پشتیبانی می‌کند. همچنین از سیستم‌های عصبی و پوست و مو محافظت می‌کند. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین باعث التیام زخم‌ها می‌شود. این ویتامین عملکرد سوخت‌وساز و متابولیسم را بهبود و تسریع می‌نماید.

ویتامین B2

خرچنگ سرشار از ویتامین ریبوفلاوین یا همان B2 است. ویتامین B2 در تقویت رشد طبیعی و سلامت پوست، چشم‌ها و سیستم عصبی اهمیت بسیاردارد. این ماده در جذب آهن در بدن نقش اساسی دارد.

ویتامین A

ویتامین A موجود در خرچنگ علاوه بر اینکه باعث تقویت قوه بینایی و تقویت شبکیه چشم می‌شود. به رشد سلول‌های بدن کمک کرده و سیستم دفاعی بدن را بالا می‌برد.

خواص ارزشمند گوشت خرچنگ
خواص ارزشمند گوشت خرچنگ

نتیجه گیری 

بنابراین با توجه به موارد علمی که در این مقاله گفته ‌شده است. مصرف خرچنگ سلامتی را به بدن شما ارزانی می‌دارد. مصرف گوشت خرچنگ از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین باعث می‌شود عملکرد روزانه بدنتان به‌خوبی انجام شود. استفاده از این موجود دریایی باعث می شود هزینه های افراد جامعه برای درمان بیماری و بدست آوردن سلامتشان کاهش یابد. بنابراین با مصرف مقدار مناسب از گوشت خرچنگ دیگر دغدغه سلامتی را نداشته باشید. همچنین تغذیه سالم مصرف مواد غذایی کامل میتواند از جنبه اقتصادی هم کمک حال جامعه شود. مصرف آبزیان زندگی سالمی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی 02122034831